Nyheter från FKG
-
Pressinformation från FKG: Lag om korttidsarbete stärker svensk konkurrenskraft!
10 års påverkansarbete för ett modernt och flexibelt lagstiftat krisavtal för industrin, så kallat korttidsarbete, ser ut att ha gått i mål för den starkaste ivraren, branschorganisationen för leverantörer till fordonsindustrin Fordonskomponentgruppen, FKG.
– Coronaviruset och dess konsekvenser för leverantörskedjan gav oss rätt ”timing” för att lyfta Anders Ferbes utredningsförslag om korttidsarbete och validering skarpt ännu en gång, förklarar Fredrik Sidahl (bilden), vd för FKG och tillägger att endast Sverige och Malta är de enda EU-länder som inte haft ett krisavtal arbetsmarknaden.
För mindre än en månad sedan, 10 februari lyfte FKG frågan om korttidsarbete i ett debattinlägg publicerat av Dagens Industri.
Så sent som i fredags, 28 februari, lyfte FKG åter frågan på regeringens krismöte med industrin med anledning av konsekvenser och befarade konsekvenser av coronasmittan. Såväl industri som arbetsmarknadens parter ställde sig positiva till det. Sammankallande minister, Ibrahim Baylan (S), förklarade då att frågan låg under beredning.
Nu kommer besked från regeringsmajoriteten.
I ett debattinlägg publicerat på Aftonbladet Debatt skriver Januaripartierna, S, MP, L och C, att de är överens om att införa korttidsarbete för att främja svensk industris innovations- och konkurrenskraft, det ska trygga sysselsättning och tillväxt. En lagrådsremiss läggs fram.
– Fordons- och framför allt den svenska leverantörsindustrin drabbades svårt av finanskrisen 2008–2009. 10 000 jobb försvann, livskraftiga företag tvingades till konkurs och den svenska konkurrenskraften försvagades. Det saknades ett flexibelt system på den svenska arbetsmarknaden motsvarande det tyska för ”kurzarbeitzeit”, som, sett över tid, var en fördel för dem, inleder Fredrik Sidahl och fortsätter:
– Nu får vi en lagstiftning som kan stärka den svenska konkurrenskraften ner på företagsnivå. Inom fordonsindustrin är konsekvenser av coronautbrottet dagsaktuell, men vi har också andra utmaningar som sektorns transformering till hållbar mobilitet, handelshinder och Brexit, där en mer flexibel lagstiftning om korttidsarbete i kombination med kompetensutveckling kan vara ett instrument.
FKG ska gå igenom den lagrådsremissen.
-
- 03 mars, 2021
Långa betaltider får Vidar Wernöe att se rött
- Sega betaltider – det är ett rött skynke för Vidar Wernöe. 2013, när han var vice ordförande för SINF, var...
-
- 03 mars, 2021
Regeringsförslag om betaltider på gång
- Någon gång i maj kommer en proposition från regeringen, Näringsdepartementet, om rapportering av betaltider. Syftet med regeringsförslaget är att stötta den...
-
- 03 mars, 2021
Gasen i botten för en omställning
- Suzuki Garphyttan trycker på gasen genom omställningen från förbränningsmotorer till el. – Vår ambition är att dubbla vår omsättning under...
-
- 03 mars, 2021
Ansvarsfrågan vid fel från anvisad leverantör
- Vem bär felansvaret vid anvisad leverantör? Mycket handlar om att förstå den formella avtalskedjan. Fredrika Hörlin, advokat och partner hos...
-
- 02 mars, 2021
Volvo Cars helelektrifierade 2030
- Om 9 år, då ska Volvo Cars endast tillverka helelektrifierade bilar, och bilarna kommer endast kunna köpas på nätet. FKG...