Press
-
Lag om korttidsarbete stärker svensk konkurrenskraft!
10 års påverkansarbete för ett modernt och flexibelt lagstiftat krisavtal för industrin, så kallat korttidsarbete, ser ut att ha gått i mål för den starkaste ivraren, branschorganisationen för leverantörer till fordonsindustrin Fordonskomponentgruppen, FKG.
– Coronaviruset och dess konsekvenser för leverantörskedjan gav oss rätt ”timing” för att lyfta Anders Ferbes utredningsförslag om korttidsarbete och validering skarpt ännu en gång, förklarar Fredrik Sidahl, vd för FKG och tillägger att endast Sverige och Malta är de enda EU-länder som inte haft ett krisavtal arbetsmarknaden.
För mindre än en månad sedan, 10 februari lyfte FKG frågan om korttidsarbete i ett debattinlägg publicerat av Dagens Industri.
Så sent som i fredags, 28 februari, lyfte FKG åter frågan på regeringens krismöte med industrin med anledning av konsekvenser och befarade konsekvenser av coronasmittan. Såväl industri som arbetsmarknadens parter ställde sig positiva till det. Sammankallande minister, Ibrahim Baylan (S), förklarade då att frågan låg under beredning.
Nu kommer besked från regeringsmajoriteten.
I ett debattinlägg publicerat på Aftonbladet Debatt skriver Januaripartierna, S, MP, L och C, att de är överens om att införa korttidsarbete för att främja svensk industris innovations- och konkurrenskraft, det ska trygga sysselsättning och tillväxt. En lagrådsremiss läggs fram.
– Fordons- och framför allt den svenska leverantörsindustrin drabbades svårt av finanskrisen 2008–2009. 10 000 jobb försvann, livskraftiga företag tvingades till konkurs och den svenska konkurrenskraften försvagades. Det saknades ett flexibelt system på den svenska arbetsmarknaden motsvarande det tyska för ”kurzarbeitzeit”, som, sett över tid, var en fördel för dem, inleder Fredrik Sidahl och fortsätter:
– Nu får vi en lagstiftning som kan stärka den svenska konkurrenskraften ner på företagsnivå. Inom fordonsindustrin är konsekvenser av coronautbrottet dagsaktuell, men vi har också andra utmaningar som sektorns transformering till hållbar mobilitet, handelshinder och Brexit, där en mer flexibel lagstiftning om korttidsarbete i kombination med kompetensutveckling kan vara ett instrument.
FKG ska gå igenom den lagrådsremissen.
För ytterligare information, kontakta Fredrik Sidahl, 0706-80 59 53 eller fredrik.sidahl@fkg.se
-
- 14 november, 2023
FKS:s Vägvisaren visar på avmattning och omställning bland fordonsindustrins leverantörer
- Förväntningarna på framtiden sett till efterfrågan dämpas samtidigt som de svenska leverantörerna till fordonsindustrin både förstått och gått in i...
-
- 16 oktober, 2023
Branschorganisationen FKG tilldelar National Sweden Stora Leverantörspriset 2023
- National Sweden, tillverkare och leverantör av fiber-, plast- och gummiprodukter, tilldelas Stora Leverantörspriset 2023. Framför allt är det Nationalgruppens hållbarhetsarbete...
-
- 21 oktober, 2022
Industriellt hållbarhetsarbete belönas – AGES Industri tilldelas Stora Leverantörspriset 2022
- Svensk fordonsindustris mest prestigefyllda utmärkelse, Stora Leverantörspriset, tilldelas tillverkaren av precisionskomponenter, AGES Industrier med verksamheter Halland och Småland. Det är...
-
- 07 september, 2022
Var är de närings- och industripolitiska frågorna i valdebatten?
- Utöver industrikliv, några ord om omställning till hållbar och digitaliserad produktion, samt plikttroget om infrastruktur och så naturligtvis energi, elfrågan...
-
- 01 juli, 2022
Peter Bryntesson blir FKGs nya VD
- Den sista augusti lämnar Fredrik Sidahl sin tjänst som VD på FKG – Fordonskomponentgruppen, efter 11 år på posten. Ersätter...