Nyheter från FKG
-
Pragmatism präglar industrins syn på EU:s Green deal
I samband med fjolårets kick-start av automotiveindustrin lade den europeiska leverantörsorganisationen CLEPA fram ett prokativt positioneringsdokument rörande EU:s Green deal-strategi med målet ett klimatneutralt EU 2050.
I sin ”gröna giv” ställer EU mycket höga krav på fordonsindustrin, vilka bemöts av CLEPA som i sitt positioneringsdokument beskriver en mer realistisk och framkomlig väg. I juni ska EU-kommissionen genomföra en översyn av sin strategi, men redan har kritik riktats mot handlingsplanens tidsramar.
Sammantaget handlar det om automotivesektorns del av arbetet med ett långsiktigt hållbart, klimatneutralt, mobilitets- och transportsystem. Fokus ligger, underförstått, på att skapa rätt förutsättningar utifrån industrins förmåga för att bygga framtida konkurrenskraft, stimulera ekonomisk och välståndsbyggande tillväxt samt långsiktig hållbarhet.
Dokumentet har tre huvudståndpunkter, branschkrav på beslutsfattarna:
- Behovet av storskalig laddinfrakstruktur för att klara omställningen.
- Vägen till klimatneutralitet ska vara teknikdriven och inte politisk styrd genom tvingande regelverk och förbud.
- Det ska finnas en koppling mellan CO2-mål för fordon och incitament till investeringar i icke-fossila bränslen för att uppnå klimatneutralitet.
Man kan säga att CLEPA:s ställningstagande som aktiv part i EU:s Green deal bygger på pragmatism, ett win-win-förhållande mellan klimat och jobb, och att man delar Green deals både vision och målbild.
-
- 15 april, 2021
Årets strategiseminarium blev en hit!
- Den 15 april mellan 13.00-15.00 sändes FKGs och BIL Swedens Automotive Strategy Seminar 2021. Dagens moderatorer var våra egna Jessica...
-
- 14 april, 2021
”Macrotrenderna talar för bildelning”
- Hallå där, Steinar Danielsen, hållbarhetsstrateg på Volvo Car Mobility som framträder på FKG:s Strategiseminarium på torsdag. Efter ett drygt år...
-
- 14 april, 2021
Betaltiderna: ”Förhoppningsvis är vi på väg att hitta en väg ut”
- Efter decennier av långa betaltider ser fordonsindustrins leverantörer nu ett slags ljus i tunneln. – Vi har stora förhoppningar på...
-
- 14 april, 2021
Från problem i Frankrike till proposition i Sverige – betaltidernas utveckling under 25 år
- Sedan mitten av 90-talet har leverantörsbranschen försökt att på olika sätt komma till rätta med de långa betaltiderna. Här är...
-
- 14 april, 2021
Ingen länk får fattas i den gröna värdekedjan
- Hållbar produktion är i fokus på årets Klusterkonferens som äger rum den 5-6 maj. Vilka steg har tagits och vad...