Nyheter från FKG
- 18 december, 2019
-
Elektrifieringen går på full effekt – upp över 130 procent för rena elbilar i Sverige
Vi är inte direkt Norge än, men det säljs ändå gott om laddbara bilar i Sverige. Enligt BIL Sweden har nybilsregistreringarna av rena elbilar och laddhybrider gått upp med 35 procent från januari till och med november. Bara i november gick det upp med 43 procent.
Allra mest har de rena elbilarna ökat – upp över 134 procent under perioden. När det gäller andelen laddbara bilar som rullar på de svenska vägarna är siffran – 11,5 procent – kanske inte lika imponerande? Men jämfört med förra årets 7,9 är det ändå en 45 procentig ökning.
Inte som Norge, som sagt, som ligger högst upp i den europeiska elbilstoppen. Tvåa? Nej, först på plats fyra hittar vi Sverige, efter Island och Nederländerna.
– Räknat på de första nio månaderna har Nederländerna gått om oss med en liten marginal, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden.
Även de eldrivna transportfordonen blir snabbt fler. Fram till och med november hade nyregistreringen av eldrivna bussar ökat med 200 procent. När det gäller eldrivna lätta lastbilar är siffran 92 procent.
BIL Swedens prognos är att eldrivna bussar och lätta lastbilar fortsätter att öka sina andelar av marknaden nästa år. Runt 2030 kommer tror de att elfordonen utgör 80 procent av nybilsregistreringarna.
– Den utvecklingen drivs av främst två faktorer, säger FKG:s vd Fredrik Sidahl.
Dels handlar det om att priset på elbilarna sjunker i takt med att tillverkarna börjar få igen de utvecklingskostnader de har plöjt ner i de nya drivlinorna. Ju längre tiden går, desto billigare, och så småningom är priset på en ny elbil i nivå med andra bilar.
Den andra faktorn är skatter och andra incitamentet.
– Viljan att handla hybrider och elfordon styrs av både piska och morot. Men för att det ska kunna gå så fort som Bil Sweden spår krävs även en snabb utbyggnad av laddinfrastrukturen, säger Fredrik Sidahl.
Röster har höjts för att fordonsindustrin själva ska ordna laddstationerna?
– Ska de bygga vägarna också? Nej, det där är helt fel tänk. Det där måste samhället stå för.
Du är även kritisk till Bonus Malus-systemet?
– De väldiga subventionerna för elbilar får inte rätt effekt. Jag tror mer på en generös skrotningspremie.
Skulle vi få bort de äldre bilar från vägarna snabbare då?
– Ja, och det skulle vara betydligt mer effektivt ur ett co2-perspektiv.
Bilden: Full fart framåt. Antal ladbara bilar på de svenska vägarna har ökat med 45 procent jämfört med 2018. Foto: Lucas França.
-
- 12 mars, 2025
”Sveriges förmågor måste bli en del av EU:s fordonsstrategi”
- Som en del av EU-kommissionens strategiska dialog om det akuta läget i europeisk fordonsindustri, har kommissionen lagt fram en handlingsplan...
-
- 12 mars, 2025
Strategiseminariet: ”Bra med input från branschen”
- Det är den tiden på året när de svenska underleverantörerna till fordonsindustrin slår upp sina kalendrar och gör plats för...
-
- 12 mars, 2025
Svensk säkerhet: ”Vi har viktiga specialkunskaper”
- Säkerhetsläget har förändrats drastiskt på senare år, för att inte tala om de senaste veckorna. I det ständigt pågående arbetet...
-
- 12 mars, 2025
Setterwalls om uthyrningslagen: Dom i Malmö ger indikation
- FKG:s juristpartner Setterwalls Advokatbyrå följer utvecklingen kring den så kallade uthyrningslagen. En stor fråga under 2024 har varit i vilka...
-
- 12 mars, 2025
Startupen Veyra vill modernisera kvalitetsarbetet
- Dagens mjukvarusystem för statistisk kvalitetskontroll inom fordonsindustrin är dyra, föråldrade och komplicerade. Det hävdar SaaS-uppstickaren Veyra som nu utmanar jättarna...