Nyheter från FKG

  • Pirelli skippar kalenderflickorna

  • En av de mest klassiska kalendrarna med lättklädda kvinnor, av den typen som förr brukade vara obligatorisk i varje bilverkstad, gör ett uppehåll nästa år.

    Det handlar om däckföretaget Pirelli som istället satsar sina kalenderpengar på kampen mot coronaviruset.

    Pirelli-kalendern är en typisk chauvinistisk relik, med bilder på fotomodeller, skådespelerskor etcetera som får visa sig lagom avklädda. Den har producerats sedan 1964, med vissa tidigare uppehåll. Sammanlagt har det blivit 47 stycken genom åren.

    Michelin har sin restaurangguide, som de hittade på för att få folk bli sugna på att ge sig ut på vägarna och slita lite mer däck. Kopplingen till produkten med Pirellis kalender? Svår att se, för att uttrycka det lindrigt, förutom att den där typen av kalender tills för något decennium sedan tillhörde inventarierna i varje verkstad. I dag är de lite mer sällsynta. Men Pirellikalendern är ändå något av en institution i genren, eftersom företaget alltid satsat på att göra den ihop med riktigt bra fotografer.

    Och till deras försvar får man ändå säga att de på senare år börjat tänka i lite nya banor. 2016 fick i alla fall Vanity Fairs husfotograf husfotograf Annie Leibovitz – tidigare på Rolling Stone Magazine – chansen. Leibovitz tog bilder på temat kvinnor som utmärkt sig i sina yrkesliv snarare än för hur väl de passar i – eller utan – baddräkt. Bland dem som deltog fanns bland andra konstnären Yoko Ono, musikern Patti Smith och komikern Amy Schumer.

    Temat för 2020 – Looking for Juliet, med the Crown-skådisen Claire Foy med flera – syftar på Shakespeares karaktär, och att döma av de bilder som går att se på nätet är det påklätt som gäller.

    Vilket tema det skulle ha varit nästa år är okänt. Och nu väljer alltså företaget att hellre lägga de 100 000 Euro kalendern kostar att producera på forskningen om corona-viruset.

    – Vi kommer tillbaka till projektet när tiden är mogen, säger Pirellis vd Marco Tronchetti Provera.

    Förmodligen ett rätt smart drag av Pirellis marknadsstrateger. Nu väntar vi bara på att de utnyttjar sabbatsåret till att fortsätta med att försöka jobba sin kalender vidare in i det 21:a århundradet.

    Bild: 2020-års utgåva. Temat för årets Pirelli-kalender är Looking for Juliet, med syftning på Shakespeares karaktär. Bilderna är tagna av italienska modefotografen Paolo Roversi. Nästa år ställer företaget in sin kalender och satsar pengarna på forskning om corona-viruset.