Nyheter från FKG

  • Passiv alkoholmätning ska stoppa rattfylleri

  • Senseair utvecklar gas- och luftsensorer för klimatkontroll och mätning av alkohol som inte kräver munstycke utan kan integreras i fordon, både yrkestrafik och vanliga personbilar.

    – Inom de närmsta åren kommer tekniken för passiv alkoholmätning att finnas i alla nytillverkade bilar, säger Martin Gombrii, Sourcing Manager på Senseair.

    Martin Gombrii, Sourcing Manager på Senseair.

    Senseair är ett kompetenscentrum för all slags infraröd gasmätning och världsledande inom sitt område. De har utvecklat sensorer sedan slutet av 1980-talet och besitter ett omfattande patentinnehav. Koncernen har drygt 200 medarbetare varav 180 arbetar på huvudkontor i Delsbo, övriga finns i Stockholm och Västerås.

    – Vi satsar mycket på forskning och utveckling och har 10-15 egna forskare knutna till oss men samarbetar även med KTH och andra universitet. Tekniken ligger i framkant globalt och vi har flera internationella pågående projekt, säger Martin Gombrii.

    Senseair har sedan många år tillbaka haft ett samarbete kring alkoholsensorer tillsammans med Hök Instrument som är specialiserade inom sensorteknik, mikromekanik, mikrosystemteknik och mätteknik. 2017 gick företagen samman och 2018 köptes Senseair upp av det multinationella japanska företaget Asahi Kasei som levererar microteknik och avancerade material till bland annat fordonsbranschen men även till elektronik-, medicin-, och byggbranschen med mera.

    Tekniken ligger i framkant globalt och bygger på alkoholmätning samt luft och gassensorlösningar baserad på NDIR (non-dispersive infrared) teknologi. Tekniken är extremt stabil över tid med en stor tillförlitlighet och produkterna har en livslängd på minst 15 år.

    – Vi har ett stort segment inom ventilationsutrusning där tekniken mäter luftkvaliteten och halten av koldioxid i inomhusmiljön vilket då styr ventilationen och kan bidra till minskad energianvändning. Något som även kan användas vid räckviddsoptimering av elbilar så att ingen onödig energi går åt till ventilationen. Vi tillverkar även sensorer för larmapplikationer till styrning av biorelaterade processer där koldioxid är en viktig styrparameter. Tekniken kan också användas i fordon kopplat till ett larm om man skulle glömma ett sovande barn eller djur i bilen.

    När det gäller alkoholmätning så handlar det om att hindra alkoholpåverkade personer att framföra fordon eller genomföra annat kritiskt arbete. Tekniken används mycket inom yrkestrafik, tunga fordon, transport- och budföretag samt ambulanssjukvård, kollektivtrafik, tåg och även flygsektorn med flera.

    – Hittills har tekniken monterats i fordonen i efterhand och köpts in av till exempel speditörer, kommuner och regioner. Det som kommer nu är att de stora OEM:erna vill ha tekniken installerad i fordonen från början och att vi i stället jobbar direkt mot biltillverkarna, säger Martin Gombrii.

    I USA är en ny lag på gång som innebär att under andra halvan av 2020-talet ska alla nya bilar ha passiv alkoholmätning vilket gör att bilen helt enkelt inte startar om föraren är alkoholpåverkad.

    Senseair ingår i ett stort amerikanskt forskningsprojekt, DADSS som är finansierat av NHTSA (den amerikanska vägmyndigheten) och bilindustrin. Tillsammans har man arbetat för att få fram en sensor som är mer eller mindre osynlig i fordonet, men som automatiskt detekterar om föraren, och just bara föraren, är lämplig att framföra transportmedlet.

    – Det är en angelägen fråga och något som biltillverkarna har stort fokus på. Alkohol och droger är en av de starkast bidragande orsakerna till att olyckor inträffar och därmed att människor dödas och skadas i trafiken.