Nyheter från FKG
- 23 mars, 2020
-
Pacta sunt servanda – avtal ska hållas!
Det är tvärnit och full maskin bakåt inom hela fordonsindustrins värdekedja. Särskilt utsatta är leverantörerna, där många SME-företag pressas extra hårt av köparens dominerande ställning.
Med kort varsel har bland annat uppdrag åt IT- och teknikkonsultföretag ensidigt sagts upp.
På motsvarande vis har skrivelser gått ut till leverantörer om att leveranser inte tas emot och att några utbetalningar inte kommer att ske. I detta fall hänvisas till force majeure på grund av komponentbrist samt störningar i leverans- och logistikkedjan.
Frågan är om fordonsbranschen är på väg in i ett tillstånd där varken ingångna avtal eller ens affärsmässig etik och moral inte tycks gälla längre.
– Från ett avtalsrättsligt perspektiv så finns det aldrig något ”juridiskt undantagstillstånd”, utan alla lagar och regler fortsätter så klart att gälla även i tider som dessa, förklarar Johan Hallén, advokat och specialist i avtalsrätt på FKG-partnern Setterwalls Advokatbyrå.
Han konstaterar att force majeure inte är en trollformel som gör att man slipper fullgöra sina avtalade skyldigheter som känns jobbiga, utan det är bara det som är omöjligt som man kan slippa från.
Kan man då slippa betala förfallna skulder på grund av force majeure?
– Ja, om exempelvis banksystemet är nedstängt eller om hela ekonomiavdelningen sitter i karantän och det därför är omöjligt att genomföra betalningar. Om det är möjligt att genomföra betalningar, så är det inte force majeure. Det innebär att om man då inte betalar enligt avtalet, så är det avtalsbrott som man ansvarar för i enlighet med villkoren i avtalet, svarar Johan Hallén.
Att viruset är känt sedan en tid tillbaka spelar mindre roll, menar Johan. Vad som normalt är avgörande är om hindret (det vill säga Covid-19) var känt när avtalet ingicks.
– Så om nya avtal ska ingås nu så bör man vara extra noga med att faktiskt reglera hur effekterna, kända och okända, av Covid-19 ska hanteras, avslutar Johan Hallén.
-
- 10 oktober, 2024
Satsning på grönt stål tog hem Stora Leverantörspriset
- Stora Leverantörspriset 2024 går till SSAB för att de med sin satsning på grönt stål visat en ”förmåga att möta...
-
- 07 oktober, 2024
SLD 2024 – sponsorerna som gör det möjligt
- SLD är en smältdegel av nätverkande och kunskap som är viktiga för industrins leverantörer. Såväl talare, deltagare, utställare och sponsorer...
-
- 03 oktober, 2024
Nätverka bland utställarna på SLD 2024
- SLD bjuder inte bara insiktsfulla presentationer, analyser och diskussioner – nätverkande i utställningsytan under pauserna är minst lika nyttigt. I...
-
- 02 oktober, 2024
”Svenska leverantörer är viktiga för vår framtida tillväxt”
- Hallå där, Thomas Sandblom, global chef för Propulsion and Energy Procurement på Volvo Cars. Mot bakgrund av Volvo Cars, VCC,...
-
- 02 oktober, 2024
RISE på SLD 2024: Stöttar utvecklingsresan för automotive
- I en bransch som automotive, som är så upptagen med att ställa om, är det naturligt att det finns ett...