Nyheter från FKG

  • 08 maj, 2024
  • ”På Automechanika får du veta vad som händer i morgon”

  • Några månader kvar, men på Autocom i Trollhättan laddar de redan för årets Automechanika-mässa (10–14 september) i Frankfurt  – ett epicentrum för business-to-business-leverantörer inom automotive.
    – Vi fick ett mycket bra genomslag sist, säger marknads- och försäljningschefen Jacob Westman.

    De är teknikertunga på Autocom. Huvuddelen av de anställda är mjukvarututvecklare och datatekniker – en blandning av högutbildade ingenjörer och teknikintresserade före detta fordonstekniker.
    Företaget tillverkar diagnosutrustning till verkstäder på flermärkesmarknaden, både för personbilar och tunga fordon. De är även nischade mot besiktningsföretag.
    – Ett område där vi har en stark position i Sverige, vi levererar till alla utom en enskild aktör, säger Jacob Westman.

    Underleverantör på bra avstånd
    All utveckling, konstruktion av kretskort och så vidare sköter de själva. Tillverkningen har de dock outsourcat. Men inte till något låglöneland i Asien. Autocom har valt att ha produktionen lite närmare tillhands – hos kontraktstillverkaren Norautron i grannkommunen Vänersborg.
    – De är skickliga. Plus att det bara är en mil att köra om det är något vi behöver diskutera.
    Jacob Westman är själv maskiningenjör i botten, ett yrke han dock inte blev särskilt långlivad inom.
    – Nej, jag förstod snabbt att det inte var min grej. Så jag gick över till säljsidan.
    Där har han erfarenhet från flera olika branscher, men sedan 2019 år är det Autocom som gäller.
    De senaste fem åren har företaget haft en snabb tillväxt.
    – Det har gått oväntat bra, särskilt med tanke på pandemin. Vi växer ständigt, även om marknaden just nu är något slö. Privatpersoner tar inte bilen till verkstaden förrän den mer eller mindre slutar rulla, och det är ännu värre ute i Europa.
    Framför allt har de satsat på den nordiska marknaden. Men Autocom har kunder i hela Europa, bland annat via deltagandet på Automechanika-mässan. När de åker dit är det en rejäl satsning.
    – Ja, med 20 personer på plats, resor, monteryta med mera brukar det landa på ett par miljoner för oss.
    Men, säger han, det är en investering som betalar sig. Sist kunde de bland annat skriva kontrakt med ett antal nya kunder, varav en större distributör på Europamarknaden.
    – Det räcker med en sådan grej för att vi snabbt ska räkna hem kostnaderna.

    Jobbet fortsätter på hemmaplan
    Att resa till en mässa – enligt Jacob Westman är det ett helhetsåtagande där det inte räcker med att ställa upp sin monter och vänta på att kunderna ska strömma in. För Autocom startade förberedelserna för årets Automechanika direkt efter att den förra var över. Det handlar om att skapa intresse inför sitt besök, både bland befintliga kunder och prospects. Men även om det går bra i montern … jobbet slutar inte när du sitter på flygplanet tillbaka till Sverige.
    – När du kommer hem får du räkna med runt fyra veckor av hårt arbete med att följa upp alla leads.
    Varför just Automechanika, varför är den mässan så viktig för er?
    – Vi åker till flera andra också. Men det är den största samlingspunkten för eftermarknad i Europa, och en av de största mässorna i sitt slag i världen. Ett ställe där du lär dig vad som kommer att hända i morgon. Är du verkstadsägare eller mekaniker med ambitioner bör du absolut vara där.

     

    Fakta: Automechanika
    Automechanika är en business-to-business-mässa för fordonsbranschens underleverantörer. Här samlas allt från bilvaxtillverkare och däckproducenter till företag som tillverkar elektronisk utrusning och diagnosverktyg, med mera. Mässan går jämna år på Messe Frankfurt, en av de största mässanläggningarna i världen. När Automechanika arrangerades senast, i september 2022, drog den 2 800 utställare från 70 länder och 78 000 besökare från 175 länder. I år, med pandemin avklarad, är bokningsläget betydligt starkare: till årets mässa som fokuserar på transformation och hållbarhet har redan över 4000 utställare anmält sig. Efterfrågan är så pass stor att tre hallar till har öppnats för de utställande företagen.

    Frankfurt är klassisk mark i mässammanhang, här har människor träffats för att handla med varandra sedan mitten av 1200-talet. Förutom Automechanika är bland annat bokmässan i Frankfurt välkänd, och ett givet resmål för världens förlag. Läs mer om Automechanika 2024.

    Fakta: Jacob Westmans fyra bästa tips för utställare på Automechanika.
    • ”Var aktiv i montern. Själv kör jag stenhårt med att ingen får stå och hålla på med sin mobil … om det inte handlar om att kontakta en kund.”

    • ”Skapa intresse för att besöka din monter även för dem som aldrig har hört talas om dig förut. Ett sätt är att bjuda på något. Själv bakade vi kanelbullar i vår monter sist. Det funkade perfekt. Doften spred sig långt ut i lokalerna och många kom till oss.”
    • ”Bjuda besökare på något ätbart är en sak. Men stå inte själv och ät din lunch eller något annat där. Gå i väg någon annanstans när du är hungrig.” 
    • ”På en tysk mässa bjuds det på alkohol i montrarna. Men precis som med maten ska du inte stå och dricka själv. Det ser illa ut, och en försäljare som luktar öl gör inget bra intryck.”

    Fakta: Autocom
    Företaget är grundat och har sitt säte i Trollhättan, men är sedan tidigt 2000-tal ett dotterbolag inom den tyska koncernen Würth. De har 118 anställda och omsätter 185 miljoner. Autocom tillverkar bland annat diagnosutrustning för bilverkstäder.

    Fakta: Olika licenstyper och fordonsdata
    Ett relativt nytt segment för Autocom är att erbjuda olika versioner av diagnosmjukvaran, med fokus på att anpassa den efter olika marknaders behov. Till exempel vissa östeuropeiska länder där verkstäderna klarar sig utan en del finesser. Bland annat är elbilar så pass ovanliga på vissa håll att flermärkesverkstäder inte behöver verktyg för att diagnosticera den typen av fordon. Ett annat spår för företaget är försäljning av fordonsdata. Grundinformationen har de samlat på sig under sina över 30 år på marknaden, genom så kallad reversed engineering. Men i dag köps den i allt större utsträckning in från OEM:erna samt bearbetas och anpassas efter kundernas behov.

    Här är alla utställarna i år.

    Besökare – här kan du köpa din biljett till Automechanika 2024.

    Vill du ställa ut på mässan? Klicka på länken här.