Nyheter från FKG

  • 11 december, 2024
  • Omvärldsförändringar ökar trycket på små leverantörsföretag

  • Hårdare tider för europeisk fordonsindustri: det spås det om i en nyligen genomförd finansiell studie.
    Konsekvenserna väntas bli drastiska, e
    n till två personbilsmärken kan helt försvinna från marknaden.

    Strukturomvandling, omställning till ny teknik och skarp konkurrens från andra regioner – det är faktorer som går hårt åt europeisk automotive-industri. Särskilt drabbar det små och icke-dynamiska familjeägda leverantörsföretag.
    Många europeiska fordonstillverkare kommer att få lägga ner eller ta till olika åtgärder. Exempelvis kan de behöva sätta saker som utvecklingsarbetet inom autonoma fordon i pausläge.
    Det visar en studie av den europeiska fordonsindustrin – med inriktning mot personbilar – som det schweiziska finansbolaget UBS har gjort.
    Studien har bland annat presenterats i Göteborg.

    Sämre konkurrenskraft
    Samstämmigheten är stor kring att europeisk automotive-industri, framför allt fordonstillverkarna, förlorat i konkurrenskraft.
    Utöver att den ligger flera steg efter Kina inom utveckling och tillverkning av elbilar, är tillverkningskostnaderna för volymbilar långt ifrån konkurrenskraftiga jämfört med Kina. Där är tillverkningskostnaden bara en tredjedel jämfört med inom EU. Även i länder i nära anslutning till EU är det enligt UBS-studien mer konkurrenskraftigt att tillverka – med kostnader som ligger i storleksordningen två tredjedelar jämfört med inom EU.
    Enligt Rolf Ganter, chef för europeiska placeringar inom UBS och ansvarig för studien, kommer europeisk leverantörsindustri att förändras i grunden av det som sker.
    – 67 procent av innehållet i en tysktillverkad VW kommer från externa leverantörer. För en BYD byggd i Kina är 75 procent av innehållet eget, säger han.
    Konsekvenserna för leverantörsledet blir betydande. Stora leverantörsföretag kommer enligt Rolf Ganter dock att kunna hantera det bättre, eftersom de har resurser till att både ställa om och diversifiera verksamheten.
    – Men de som är för små, i regel familjeägda leverantörsföretag som levt bra på några få komponenter, kommer att få det tufft.
    Rolf Ganter spår konsolidering och ett behov av att sondera på nya marknader och produktområden, samt utslagning.

    Hårdare amerikansk handelspolitik
    Även Carl Bergkvist, chefsekonom och policyansvarig vid Stockholms Handelskammare, ser en tilltagande snålblåst för de små och medelstora leverantörsföretagen. En studie som handelskammaren har tagit fram riktar in sig på konsekvenserna av en förändrad amerikansk handelspolitik. Företag som exporterar direkt till den amerikanska marknaden väntas få svårigheter på grund av drastiskt höjda tullar.
    – Kan de inte etablera sig på den amerikanska marknaden bör de söka sig till andra, eller hitta nya strategiska samarbeten, säger Carl Bergkvist.
    Stockholms Handelskammare betonar dock att olika uttalandena från USA – framförallt från tillträdande presidenten Donald Trump – alltjämt är hot. Ingen vet i vilken omfattning de kommer att realiseras.
    Men helt klart är att risken för ett handelskrig är överhängande.
    Främst USA och Kina, men även EU kommer att få sin beskärda del av höjda tullar och förändrade handelsregler.

     

    Foto: Lukas Hartman, Pexels. Bildredigering och generativ AI, Newsroom.