Nyheter från FKG
- 15 mars, 2023
-
OEM vill inskränka EU:s reparationsklausul
Så var frågan om EU:s reparationsklausul åter på agendan. Detta sedan ledande europeiska OEM:er vill strypa möjligheterna att kringgå mönsterskyddet för synliga frekventa reservdelar som fram- och bakluckor, stötfångare strålkastare, strålkastarinsatser, vindrutor etc.
– Från FKG:s sida har vi sedan 2010 ansett att denna fråga är reglerad och utagerad. Dessutom är det ingen stor fråga för svenska leverantörer eftersom den i huvudsak avser reservdelar till personbilar, men nu när EU-kommissionen ser över mönsterskyddsdirektivet och -förordningen har den åter blivit het när fordonstillverkarna vill inskränka reparationsklausulen, säger FKG:s Peter Bryntesson och konstaterar att det i slutändan handlar om ”makten över bilen” och, naturligtvis, pengar.
I samband med att den gällande EU-lagstiftningen arbetades fram 2009 ställde sig FKG positiv till en reparationsklausul eftersom den både öppnade för nya affärsmöjligheter för leverantörerna samtidigt som den stimulerade konkurrens.
– Vi vidhåller den inställningen alltjämt, säger Peter Bryntesson.Som benämningen ger uttryck för är detta i första hand en eftermarknadsfråga, men finns på CLEPA:s dagordning sedan gammalt och kallas då och då för ”captive parts”. Det är också viktigt att understryka att de reservdelar som omfattas av reparationsklausulen måste vara typgodkända.
Inom EU beräknas reparationskostnaderna minska med mellan 4,5 och 7,5 miljarder kronor per år för bilägarna tack vare den nuvarande lagstiftningen, enligt sammanslutningen Ecar som drivit frågan sedan 1993.
Senast som reparationsklausulen var uppe i det svenska rättssystemet var i samband med att en bilentusiast byggde en replica av en Jaguar C-Type och hamnade i tvist med Jaguar-Land Rover. Bilbyggaren åberopade bland annat reparationsklausulen i sin inlaga till domstolen. Enligt uppgift väntas ett domstolsutslag, slutpunkt, i detta ärende inom närtid.
-
- 21 maj, 2025
Hela vägen från Phoenix: EVS 38 rullar in på Svenska mässan
- För fordonsindustrin är det jämförbart med att få ett OS till stan, och nu är det snart dags att tända...
-
- 21 maj, 2025
”Is i magen är en bra strategi”
- Tullar och sanktioner är något som ger världens industrialister sömnlösa nätter. Att navigera mellan de handelspolitiska grynnorna är komplicerat, och...
-
- 21 maj, 2025
Få koll på läget – boka in SLD den 9 oktober
- Exporterande och importerande företag världen över befinner sig i ett jobbigt läge på grund av det pågående handelskriget. Inte minst...
-
- 21 maj, 2025
Svenska OEM:er redovisar starka siffror för 2024
- Under ett bra år är en rörelsemarginal på 12 procent ett riktmärke när det gäller tunga fordon, på personbilssidan ligger...
-
- 21 maj, 2025
Sänkta kostnader när processen för metallskydd vänder inåt
- Att hitta nya sätt att skydda metall från korrosion och försprödning i aggressiva miljöer är varje materialforskares dröm. TerraBarrier i...