Nyheter från FKG

  • 15 mars, 2023
  • OEM vill inskränka EU:s reparationsklausul

  • Så var frågan om EU:s reparationsklausul åter på agendan. Detta sedan ledande europeiska OEM:er vill strypa möjligheterna att kringgå mönsterskyddet för synliga frekventa reservdelar som fram- och bakluckor, stötfångare strålkastare, strålkastarinsatser, vindrutor etc.

    – Från FKG:s sida har vi sedan 2010 ansett att denna fråga är reglerad och utagerad. Dessutom är det ingen stor fråga för svenska leverantörer eftersom den i huvudsak avser reservdelar till personbilar, men nu när EU-kommissionen ser över mönsterskyddsdirektivet och -förordningen har den åter blivit het när fordonstillverkarna vill inskränka reparationsklausulen, säger FKG:s Peter Bryntesson och konstaterar att det i slutändan handlar om ”makten över bilen” och, naturligtvis, pengar.

    I samband med att den gällande EU-lagstiftningen arbetades fram 2009 ställde sig FKG positiv till en reparationsklausul eftersom den både öppnade för nya affärsmöjligheter för leverantörerna samtidigt som den stimulerade konkurrens.
    – Vi vidhåller den inställningen alltjämt, säger Peter Bryntesson.

    Som benämningen ger uttryck för är detta i första hand en eftermarknadsfråga, men finns på CLEPA:s dagordning sedan gammalt och kallas då och då för ”captive parts”. Det är också viktigt att understryka att de reservdelar som omfattas av reparationsklausulen måste vara typgodkända.

    Inom EU beräknas reparationskostnaderna minska med mellan 4,5 och 7,5 miljarder kronor per år för bilägarna tack vare den nuvarande lagstiftningen, enligt sammanslutningen Ecar som drivit frågan sedan 1993.
    Senast som reparationsklausulen var uppe i det svenska rättssystemet var i samband med att en bilentusiast byggde en replica av en Jaguar C-Type och hamnade i tvist med Jaguar-Land Rover. Bilbyggaren åberopade bland annat reparationsklausulen i sin inlaga till domstolen. Enligt uppgift väntas ett domstolsutslag, slutpunkt, i detta ärende inom närtid.