Nyheter från FKG

  • Nytt upplägg gav lyckat resultat på Go Global-resa till Kina

  • I maj genomförde FGK sin femte Go Global-resa till Kina sedan 2006. Denna gången arrangerades Tech Day inne på Geelys technical development center i kinesiska Cixi.

    – Det var en utmaning för oss och ett nytt upplägg som blev mycket lyckat och uppskattat, säger Gabriella Banehag på FKG.

    Resan till Kina inleddes med konferens och uppstartsmöte under söndagen den 13 maj.

    – Med oss på resan hade vi ett 30-tal deltagare från tolv innovativa små- och medelstora bolag med fokus på ny energi, säger Gabriella Banehag.

    Även BRG, Buisness Region Göteborg, deltogför att visa upp Göteborg och dess strategiska läge för europeisk fordonsindustri.

    – Detta var även viktigt för att visa att vi uppskattar Geelys satsning i Sverige.

    Dessutom var Business Sweden med som en bra part för att ta vid och hjälpa bolagen efter denna resa.

    – Sist med inte minst så samarbetade vi med Energimyndigheten som även deltog på resan med några personer.

    Under tisdagen bar det av till Cixi för Tech day på Geelys technical development center som var själva huvudsyftet med resan.

    – Detta har inte gjorts tidigare och eftersom fabriksbesök och tillstånd gällande vilka som får komma in är väldigt hårt reglerat i Kina så var vi osäkra på hur det skulle fungera. Men allt gick fantastiskt bra.

    Syftet var att de som medverkade på resan skulle få visa upp sina produkter och tjänster samt lära sig mer om hur man blir leverantör till Geely samt stärka samarbeten.

    Det visade sig att intresset var otroligt stort och långt över förväntan. Runt lunchtid strömmade det till så mycket folk att det nästan blev köer och det var minst 100 ingenjörer och inköpare på plats.

    – Det var jättekul att det kom så många och de medverkande hade fullt upp. Det knöts många nya kontakter och gjordes även affärer på plats.

    Därefter fortsatte resan med två dagar i närheten av Hangzhou. Där arrangerades matchmaking, fabriksbesök och några officiella möten.

    – Det vi tar med oss från resan är att Kina i stort sett är på samma nivå som EU gällande hur en modern bilfabrik ska se ut. Vi kan också konstatera att svensk fordonsindustri står väldigt högt i kurs och det finns ett stort intresse för fortsatt samarbete. Det mest positiva med resan är att vi får besöka ett nytt land och skapa affärsmöjligheter på en ny marknad. Dessutom har vi har trevligt tillsammans och kommer nära varandra på ett naturligt sätt när vi till exempel sitter tillsammans på en buss eller äter middag ihop. Då skapas relationer och förtroenden på en helt annan nivå än hemma i Sverige. Det vi hört efteråt av deltagarna om resan är att det var mycket givande och proffsigt genomfört vilket vi naturligtvis är mycket glada för, säger Gabriella Banehag.

    Fakta:

    Go Global är FKG.s koncept sedan många år tillbaka – en koncept där vi tar med medlemsföretag ut i världen! Vi besöker ett intressant land eller marknad för att stärka samarbetet, skapa nya affärsmöjligheter och lära oss mer av landet vi besöker. Tidigare finansierades resorna delvis av Tillväxtverkets Leverantörsprogram, men sedan några år tillbaka finns inte det programmet kvar. FKG söker därför stöd via andra myndigheter för att deltagarna i största möjliga mån endast behöver betala med sin tid.