Nyheter från FKG

  • 02 juli, 2025
  • Ny europeisk allians för uppkopplade och autonoma fordon

  • Det händer mycket inom europeisk fordonsindustri just nu, inte minst när det gäller forskning och innovation. Som en prioriterad del av EU:s fordonsindustriella strategi sker en samordning av forsknings- och innovationsresurser kring uppkopplade och autonoma fordon. Automotive-experten Göran Björklund har tagit pulsen på vad som händer, här kommer hans rapport.

    I mars, direkt efter att EU-kommissionen hade presenterat sin strategiska plan för att stärka europeisk fordonsindustris konkurrenskraft, bildades European Connected and Automated Vehicle Alliance (ECAVA). En sektorsövergripande industriell allians som syftar till att samordna policyer, finansiering och implementeringsinsatser för uppkopplad och automatiserad mobilitet. Alliansen bereder vägen för ett bredare europeiskt fordonsindustriellt partnerskap. Leverantörsindustrin företräds i alliansen av den europeiska samarbetsorganisationen Clepa, som FKG är en del av.

    Tillsammans med andra intressenter i det europeiska ekosystemet för fordon och mobilitet, stöder Clepa förslaget om ett nytt europeiskt forsknings- och innovationspartnerskap med fokus på fordon under nästa fleråriga finansiella ramverk för EU. Initiativet syftar till att ”påskynda ett konkurrenskraftigt och mer integrerat FoU-ramverk med fokus på en inkluderande, hållbar och tillgänglig mobilitet genom teknisk innovation” som det heter på EU-byråkratiska.  Tillsammans med partnerskapen 2ZERO och CCAM, svarar förslaget på EU-kommissionens handlingsplan för fordonsindustri och konkurrenskraft. Det återspeglar även en gemensam ambition att stärka den tekniska suveräniteten för europeisk fordonsindustri och att överbrygga innovationsklyftor, samt att öka den globala konkurrenskraften.

    Detta nya automotive partnership ska anpassa och samordna offentliga och privata FoI-insatser längs hela värdekedjan och förbättra samstämmigheten. Det ska också minska ledtiden till marknaden och möjliggöra storskaliga investeringar i innovation. Gemensamma strategiska mål, starkt industriellt ledarskap, strömlinjeformad styrning och en stödjande regulatorisk miljö bör prioriteras, enligt alliansmedlemmarna. Från FKG:s sida välkomnas den här vidgade alliansen för att stärka konkurrenskraften för europeisk fordonsindustris. FKG kommer även att verka i den här riktningen nationellt.

                      Göran Björklund.

    Slutligen, planen för en starkare fordonsindustri i EU har fyra huvudområden:
    • Innovation och digitalisering.
    • Övergång till utsläppsfria fordon
    • En motståndskraftig leveranskedja.
    • Bättre kompetens och den mer fokus på den sociala dimensionen.