Nyheter från FKG

  • Nedgången ledde till nya idéer

  • För EWAB, som levererar automationslösningar till fordonsindustrin, blev dieselgate något av en vändning. Fast åt fel håll.

    – Vi såg att investeringarna i branschen gick ner kraftigt. Det har inneburit en ganska rejäl omställning för oss, säger Fredrik Almcrantz, vd för företagets verksamhet i Tyskland och Sverige.

    Fredrik Almcrantz

    Han beskriver det som en förändring som gick mycket snabbt.

    – Ena dagen var dieselbilar rena miljöbilarna. Sedan, mer eller över en natt, blev de orsaken till alla jordens problem, säger Fredrik Almcrantz.

    Eftersom EWAB har haft linor till växellådstillverkning som en av sina specialiteter blev det en kraftig backlash för lönsamheten när osäkerheten plötsligt bredde ut sig i fordonsindustrin.

    Hos bilhandlarna blev det ett motsvarande problem när dieselbilarna föll i onåd. Värdet på fordonen sjönk och det blev trögare att få ut dem ur säljhallarna.

    – Ingen visste längre vilken drivlina som skulle gälla, allt blev okänd materia, säger han.

    Elbilstekniken? Jo, visst behöver även den tillverkningen automationslösningar som EWAB kan ordna.

    – Men elbilarna utgör än så länge inte någon större andel av bilförsäljningen, många av dem är ju fortfarande närapå handbyggda, säger han.

    Inga större volymer för EWAB att räkna med ifrån det hållet alltså, än så länge.

    Och ett allmänt osäkert läge.

    Sedan kom coronakrisen och hällde ytterligare bensin på brasan. Bolaget har sett sin omsättning krympa med runt 20 procent de senaste fem åren, och har fått göra en del anpassningar.

    – Men nu har vi hittat rätt kostym, och är bra rustade för framtiden, säger Fredrik Almcrantz.

    Företaget är grundat i Sverige. Men huvudkontoret ligger i dag i Schweiziska Rothenburg, fem mil söder om Zürich. När FKG:s nyhetsbrev får tag på Fredrik Almcrantz är han på väg i bil ute på autobahn, med sikte på staden Hann.Münden där han har något av ett andra hem.

    – Vi jobbar worldwide, men det är här i Tyskland vi har vår största marknad, säger han.

    Under omställningen har EWAB satsat på att utveckla sitt erbjudande. De har tagit fram en ny lösning – Autonomous Decentralized Systems (ADS) – som Fredrik Almcrantz menar har stor potential. ADS handlar om systemlösningar som är moduluppbyggda, där det är lättare att byta ut olika delar utan att behöva göra om hela linan.

    – I ADS använder vi dessutom PC-baserade system, istället för PLC (Programmable Logic Controller). Det innebär att du inte behöver vara programmerare för att klara av att sätta samman eller förändra systemet. Nu kan vilken tekniker som helst klara av att konfigurera dem, säger han.

    EWAB är ett av de företag som varit med länge i FKG, varför gick ni med?

    – Det är flera saker. Även om Sverige är en liten marknad för oss så verkar vi ju ändå i landet. Dessutom är alla våra svenska kunder är med.

    Du menar att ni får tillgång till ett nätverk?

    – Ja, sedan får vi även intressant information om utvecklingen i branschen, och kan vara med på föreläsningar och event, exempelvis Stora Leverantörsdagen. Jag tycker att FKG bidrar till att hålla ihop fordonsaktörerna i Sverige.

    Fakta: Fredrik Almcrantz.
    Ålder: 50 år.
    Yrke: Vd för EWAB i Sverige och Tyskland. Utbildad till bergsingenjör.
    Bor: I Vadstena och Hann.Münden.
    Familj: Fru och två barn.
    Intressen: Utförsåkning.
    Lyssnar på: Depeche Mode.
    Håller på: Jönköping Södra.
    Kör: Volvo V90 Cross Country.

    Fredrik Almcrantz om …
    … långa betaltider: ”För oss blir det alltid långa väntetider, eftersom våra projekt kan löpa över flera år. Åt ett av de stora internationella bolagen gjorde vi ett jobb i 100-miljonersklassen, då tog det ett över år innan vi kunde ta betalt. Om det gick att opponera sig? Nja, du är rätt är liten i förhållande till bolag i den storleksordningen.”

    Fakta: EWAB
    Koncernen har runt 200 anställda och omsätter cirka 40 miljoner Euro.