Nyheter från FKG

  • Närmare 18 000 besökare på Automässan

  • Automässan i Göteborg har stängt sina portar och kan sammanfattas: 17 656 besök under fyra mässdagar, 280 utställare på 14 300 kvadratmeter, besökare från 59 olika länder och utställare från 17 nationer.

    Med detta befäster Automässan sin position som norra Europas största och starkaste affärsdrivande mötesplats för bilbranschens service- och eftermarknad.

    – Vilken mässa, summerar Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossister Förening, SBF, som tillsammans med Fordonsverkstadsutrustarna, FVU, är Automässans huvudmän.

    Årligen omsätter den svenska service- och eftermarknaden cirka 60 miljarder kronor fördelade på arbete, bildelar, tillbehör, däck- och fälg samt fordonsverkstadsutrustning och -tjänster. För branschen är Automässan, som arrangeras vart tredje år av Svenska Mässan i Göteborg, den naturliga mötesplatsen när det ska göras affärer, möta kunder, nätverka och kompetensutvecklas. Mässan har en unik ställning.

    För många underleverantörer till fordonsindustrin är leveranser direkt till eftermarknaden direkt avgörande för lönsamheten. Exempelvis har både SKF och Lesjöfors omfattande bildelssortiment ämnade för eftermarknaden.

    Nästa mässa arrangeras 2023 och förmodligen kommer då de pågående megatrenderna elektrifiering, uppkopplade och autonoma fordon samt nya affärsmodeller för bilägande och mobilitet att ha synliggjorts ytterligare.