Nyheter från FKG

  • 30 augusti, 2023
  • München nästa för NIRA Dynamics

  • Det börjar dra ihop sig till IAA Mobility i München (5–10 september) – det uppdaterade konceptet för en av världens äldsta och mest kända bilmässor. FKG kommer att ha en samlingsmonter för sju företag och en som kommer att vara på plats där är Johan Hägg, marknads och kommunikationschef på NIRA Dynamics.
    – Jag ser det som en stor fördel att kunna ställa ut tillsammans med andra svenska företag, det blir mer bredd än om vi åker dit själva, säger han.

    NIRA Dynamics kommer att dela utrymmet i montern med bland andra Göteborgsföretaget WirelssCar.
    – Teknologi som vår kommer att behövas för att kunna köra bilar autonomt, så vi befinner oss i samma härad som WirelessCar. Jag ser det som en vinst att vi är flera som täcker in samma område, det gör det intressantare att besöka montern, säger Johan Hägg.

    Johan Hägg.

    Långvarig koppling till VAG
    NIRA Dynamics kommer att visa mjukvara för insamling av vägdata, som skickar information om däcktrycket direkt till föraren och även bidrar med data om väglaget till det navigationssystem som sitter i VAG-gruppens bilar i Europa och USA.
    – Vi har ett samarbete med VAG sedan 15 år. Via sitt dotterbolag Cariad är de numera också vår ägare till 100 procent, säger Johan Hägg.
    Algoritmerna som är grunden i Nira Dynamics teknologi är utvecklad av Fredrik Gustavsson, professor i sensorautomatik på Linköpings universitet. I princip fungerar det på så sätt att hjulens varvtal jämförs mellan den drivande och den passiva axeln. Sjunker exempelvis trycket i ett hjul minskar även diametern, vilket gör att det hjulet snurrar något snabbare. Det skapar en differens som går att analysera. Även kunskap om vägbanan går att utvinna enligt samma princip.
    – För de självkörande bilar vi kommer att se i framtiden bli vägdata helt avgörande för att de ska kunna ta sig fram även i snö och slask.
    Har du några möten bokade i förväg på IAA Mobility?
    – Ja, men inget jag kan nämna. Men det handlar om biltillverkare. Även företag som arbetar med vägunderhåll, den typen av kunder arbetar fortfarande rätt manuellt. Men med vår teknologi går det att automatisera deras jobb.
    Hur avgörande är det för er att delta i mässor av det slaget?
    – Det är så klart betydelsefullt. Vi jobbar på flera plan, bland annat med digital marknadsföring och uppsökande försäljning. Men mässor är viktiga för att skapa medvetenhet om oss. Vi är litet företag som behöver synas därute.
    Trots att ni har VAG som ägare?
    – Vi får inget gratis på grund av det. Det finns alltid en inköpande instans som vill göra det som är mest ekonomiskt för dem.
    Det gäller att vara i framkant?
    – Absolut, och vi har en fördel i att vi är snabbfotade jämfört med större företag. Vi kan snabbt röra oss i nya riktningar om det behövs.

    Fakta: NIRA Dynamics
    Företaget grundades 2001 av forskaren Fredrik Gustafsson och har sitt säte i Linköping. NIRA Dynamics har runt 120 anställda och omsatte förra året cirka 270 miljoner. I FKG:s monter på IAA Mobility ställer de ut tillsammans med WirelessCar, Bulten, Diadrom, Flexound, Fordonsdalen/KTH och Sensrad.