Nyheter från FKG
- 12 mars, 2020
-
Motorbranschen står inför ny konkurrensreglering
Nu ska EU se över konkurrensregleringen av motorbranschen – märkesbilhandel och eftermarknad. Översynen av det så kallade gruppundantaget sker i två steg och inleds med märkesbilhandel. Ett intensivt lobbyarbete pågår. 2022 ska EU-kommissionen lägga fram en ny EU-förordning för nybilsförsäljning.
I början av året genomfördes en EU-enkät bland märkesbilhandlare av den nybildade lobbyorganisationen AECDR, Alliance of European Car Dealers and Repairs. Enligt enkäten vill europeiska bilhandlare fortsatt ha en tydlig vertikal konkurrensreglering, att gruppundantaget för motorfordonssektorn både förnyas och utvecklas med tydligare och jämnare styrkeförhållande mellan bilhandlaren och fordonstillverkaren som mål.
Totalt har 63 svenska märkesåterförsäljare organiserade i Motorbranschens Riksförbund, MRF, besvarat enkäten (i EU totalt 1 064 svar) som ger ett nuläge över deras upplevda affärsrelation med fordonstillverkaren eller generalagenten samt allmänna affärsförutsättningar.
Enligt enkäten, som presenterats för det till EU-kommissionen och EU-parlamentet närstående EU:s generaldirektorat i Bryssel, finns en stor oro inför framtiden och framför allt en tilltagande rädsla inför fordonstillverkarens ökade inflytande över märkesåterförsäljarnas hela bilhandelsaffär.
Enkäten visar på att bilhandlarna upplever att det stora flertalet bilfabrikats tidigare fungerande dialog allt mer har övergått till monolog under de senaste två åren. Affärsvillkor, och därmed affärsförutsättningarna, ändras löpande, fordonstillverkaren ökar även sitt inflytande över både begbils- och verkstadsaffären.
Många av respondenterna menar att obalansen, den enskilde återförsäljarens minskade handlingsfrihet, kommer att ha negativa konsekvenser för både konkurrensen inom sektorn och konsumentens valfrihet.
Enligt Tommy Letzén (bilden), vd för MRF, driver de pågående megatrenderna på utvecklingen inom märkesbilhandeln. Främst talar han om digitaliseringen, men också om nya ägande- och distributionsformer av fordon. Letzén tror dock att parterna i värdekedjan kan närma sig, inte minst för att gemensamt kunna möta hoten mot fordonstillverkare och motorbransch. Han avser med det i första hand IT- och techjättar.
-
- 20 september, 2023
Fem nominerade till Stora Leverantörspriset
- Förra veckan hade priskommittén för Stora Leverantörspriset 2023 möte för att diskutera årets nomineringar. Fem företag har nominerats men bara...
-
- 20 september, 2023
SLD2023: Noll klimatavtryck i fokus för Polestar
- En månad kvar till SLD2023, som vanligt med en uppställning tunga branschprofiler. En av dem är Klas Magnusson på Polestar,...
-
- 20 september, 2023
EU inför CO2-beskattning av importerade varor
- 1 oktober påbörjar EU arbetet med att införa CO2-beskattning av importvaror. Främst berörs införsel av CO2-intensiva produkter av järn, stål...
-
- 20 september, 2023
NIRA Dynamics om IAA: ”En extremt bra vecka”
- Arrangörerna av IAA Mobility bör känna sig nöjda med årets evenemang. Över 500 000 personer tog sig till München för...
-
- 20 september, 2023
Teknikföretagens prioriterade reformer för en ambitiös forsknings- och innovationspolitik
- Nästa år presenterar regeringen en forsknings- och innovationsproposition som sätter inriktningen för åren framöver. Teknikföretagen presenterar därför de sex mest...