Nyheter från FKG
- 16 augusti, 2023
-
Mods med egen skoterfabrik
Det började som del av ett forskningsprojekt för innovativa plåtbearbetningsmetoder, men mynnade sedan även ut i produktion av eldrivna skotrar för moderna mods och andra som vill resa klimatsmart. Företaget Stilride är nya som så kallade startup-medlemmar i FKG.
Bara Stilrides logga ger en hint om att det är populärkulturnördar med ett stort intresse för design som skapat företaget. Loggan ser ut som en dalahäst, utan kurbitsmålning men med ett horn på huvudet. Som en enhörning.
– Ja, det är en dalahäst, korsad med den origami som förekommer i filmen Blade Runner, säger Jonas Nyvang.Proffs som satsat på något nytt
Han – ekonom och marknadsförare med examen i konstvetenskap och studier i design bakom sig – har skapat företaget ihop med sin kompis Tue Beijer, som är industridesigner.
Båda börjar närma sig femtio, och har haft bra positioner på olika företag. Jonas Nyvang lämnade en tjänst som marknadschef på klädföretaget Björn Borg när Stilride – grundat 2020 – började ta fart förra året. Tue Beijer å sin sida hoppade av ett toppjobb som designchef på Semcon.
För då började intresset för den nyskapande plåtbockningsmetod som de båda tagit fram i ett Vinnova-projekt öka. Tanken i projektet var bland annat att hitta tillvägagångssätt för att spara material, och Jonas Nyvang och Tue Beijer föreslog en metod där en plåtyta bockades på samma sätt som när ett pappersark blir till figurer i den japanska origamin. Metoden innebär mycket lite spill. Det blir dessutom mycket få delar att hantera i monteringen,
– Men den stora grejen är den mjukvara vi har tagit fram för att kunna göra det, säger Jonas Nyvang.Inspirerade av modskulturen
I samband med att de visade upp sin metod i Vinnova-projektet presenterade Stilride även skisser på en produkt där metoden skulle passa bra: en elskoter formad i bockad plåt.
Att det blev just en skoter har sin förklaring.
– Både jag och Tue älskar modskulturen, med musiken, parkas-rockar, skotrar och musik av band som The Who.
Stilride har fått in en rad resursstarka intressenter som backar upp dem och är nu på väg att gå från prototypstadiet till bredare tillverkning av sina lätta elmotorcyklar som har en toppfart på 120 kilometer i timmen och en räckvidd på tolv mil.
Samtidigt har intresset för bockningsmetoden vuxit allt mer. Stilride har alltså två innovativa produkter att leva av, och enligt Jonas Nyvang ser allt rätt lovande ut.
– Till att börja med kommer vi att bygga skotrarna här i våra lokaler på Nacka strand. Men vi letar efter en europeisk tillverkare, gärna svensk, som kan ta över när vi ska växla upp till större volymer. Vi behöver komma upp i åtminstone runt tusen skotrar per år.
Nu är ni medlemmar i FKG, varför?
– Det är framför allt nätverket, och möjligheten att ställa ut på deras event och träffa andra leverantörer. Sedan jobbar vi även mot bilindustrin med vår teknologi, bland annat har vi samarbeten med Polestar.* Fotnot: Från och med i höst erbjuder FKG start-up-företag gratis medlemskap i två år. Vill du veta mer om hur det fungerar? Kontakta Gabriella Virdarson på FKG: gabriella.virdarson@fkg.se
Fakta: Jonas Nyvang
Yrke: Vd för Stilride.
Ålder: 48 år.
Bor: Rosenhill på Djurgården i Stockholm.
Familj: Fru och tre barn.
Intressen: Konst.
Lyssnar på: The Who.
Läser: The Economist.
Kör: Tesla modell Y.Fakta: Stilride
Företaget, grundat 2020, har sitt säte vid Nacka strand i Stockholm och har 15 anställda. Bland de finansiärer som gått in i bolaget med sammanlagt 38 miljoner finns bland andra Gustaf Hagman, grundare av spelbolaget Leo Vegas, entreprenören Saied Esmaeilzadeh, Tobias Emanuelsson som är vd på Polar Structures samt medlemmar i familjen Bonnier. Företaget har också lyckats få in två miljoner via crowdfunding. Stilrides skoter Stilride 1 klassas som lätt motorcykel. Batterikapaciteten ligger på 5,1 kilowattimmar, den tar fyra timmar att ladda och har en toppfart på 120 kilometer i timmen. Mc:n väger 130 kilo och kommer att kosta cirka 170 000 kronor. Enligt Stilride har de en väntelista på 150 000 personer som vill köpa ett ex av skotern. Stilrides plåtbockningsmetod har även blivit uppmärksammad som ett klimatsmart sätt för att bygga fundament till vindkraftverk.Bildtext: Kraftpaket. – Den är riktigt kul att köra, säger Jonas Nyvang, vd på Stilride, om den lätta motorcykel som han och kompanjonen Tue Beijer har utvecklat.
-
- 11 december, 2024
Brett arbete med hållbara produkter – men efterfrågan haltar
- Fordonsindustrins underleverantörer jobbar på med att ta fram hållbara produkter, och för att kunna redovisa komponenternas klimatpåverkan inför kunderna. Till...
-
- 11 december, 2024
Tufft att förhandla priser med OEM:er
- Visst … det kan vara svårt att få bra bruttomarginaler på sina komponenter. Men enligt Jennie Viskari, vd på Magna...
-
- 11 december, 2024
Omvärldsförändringar ökar trycket på små leverantörsföretag
- Hårdare tider för europeisk fordonsindustri: det spås det om i en nyligen genomförd finansiell studie. Konsekvenserna väntas bli drastiska, en...
-
- 11 december, 2024
Trots osäkra tider – Wiretronic gasar vidare
- På Wiretronic i Vänersborg syns inga tecken på avmattning i konjunkturen. De har nischat sig mot elektronik, mekatronik och diagnostik...
-
- 10 december, 2024
Kontentan: FKG:s hållbarhetsgrupp den 21/11 2024 med Scania som gäst.
- Fem snabba svar om vad FKG centralt jobbar med just nu: 1 Vad är kunderna beredda att betala för? Vi...