Nyheter från FKG

  • Miljontals fordon har frusit inne

  • Coronaviruset har påverkat produktionen i Europas bilfabriker rejält. Enligt ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) handlar det hittills om ett bortfall på närmare en och en halv miljon fordon.

    Som en händelse är även talen för den arbetskraft som blivit påverkad – om man bara ser till de som är direkt kopplade till fordonsindustrin – i en liknande storleksordning – runt 1,1 miljoner.

    Det innebär att drygt 40 procent av de europeiska fordonstillverkarnas samlade arbetsstyrka på 2,6 miljoner personer är påverkade.

    För svensk del rör det sig – hittills – om ett produktionsbortfall på närmare 20 000 fordon i en industri med runt 70 000 anställda.

    Tar man även in leverantörsledet – alla som jobbar med komponenter, konstruktion och liknande – är det antal människor som har påverkas många fler. Enbart i Sverige har fordonsindustrins underleverantörer fler än 90 000 anställda.

    Fabrikerna som tillverkar personbilar, bussar, minibussar, lastbilar och transportfordon har nu i snitt stått mer eller mindre still ett tjugotal arbetsdagar. Och för varje dag som komponentbrist och restriktioner från myndigheter får att allt går på sparlåga blir det värre.

    Men eventuellt kan det vara en ljusning i sikte. Allt fler spår att det börjar närma sig en omstart.

    – Vi ser en del tecken på det, jag tror att fordonsindustrin snart kan börja rulla så smått, säger Fredrik Sidahl, vd för FKG.

    En del talar om vecka 17, men Fredrik Sidahl tycker att det just nu ser lite för optimistiskt ut.

    – Vi kan ju alltid hoppas, men vecka 18 är nog troligare. Vi får se. Det kan ju även bli en backlash med smittan om vi har otur.

    Bild: I kylskåpet. Europas bilfabriker står mer eller mindre stilla, hittills är det ett tapp på över en miljon bilar.