Nyheter från FKG

  • 08 december, 2021
  • Många frågor på eCarExpo

  • Helgen den 3-5 december hölls eCarExpo på Svenska Mässan i Göteborg, ett event som blivit en given mötesplats för hela bilbranschen och ledande experter, politiker och forskare inom elektrisk mobilitet.

    FKG medverkade på ett av seminarierna som bland annat handlade om hur bilindustrin ska kompetenssäkras och om högskolor och universitet är rätt rustade.

    – Det är jättekul att vi får frågan om att vara med och att vi är en part som man vet har bra kunskap och fakta, säger Peter Bryntesson, senior advisor & project leader, FKG.

    eCarExpo som föddes för fem år sedan har fokus på elektrifieringen av våra fordon, ett koncept som skiljer sig från de traditionella bilmässorna på flera områden.

    Seminarierna speglar helheten, utvecklingen och framtiden i ett elektrifierat och fossilfritt samhälle.

    – Det handlar alltså inte bara om bilar utan även om andra fordon, till exempel båtar samt våra hem där allt hänger ihop i en allt mer digitaliserad och elektrifierad framtid, så det fanns mycket spännande att ta del av, säger Peter Bryntesson på FKG.

    Förra året gjorde mässan ett uppehåll på grund av pandemin och nu var intresset större än någonsin när man slog upp portarna till den nära 20 000 kvadratmeter stora ytan på Svenska Mässan.

    – Det var roligt att se att mässan utvecklats och växt så mycket sedan senast den hölls 2019. Det var snyggt, luftigt och många besökare på plats, säger Peter Bryntesson som medverkade under fredagens branschdag.

    Då diskuterades bland annat kompetensförsörjningen inom bilbranschen. I takt med att fordonen blir elektrifierade, uppkopplade och självkörande ställs allt högre krav en ny typ av kompentens inom bilindustrin.

    Många berörs, från underleverantörer till eftermarknad och de frågor som diskuterades var:

    • Vilken typ av kompetens efterfrågas?
    • Hur attraherar bilindustrin nyutexaminerade?
    • Hur sker den viktiga kompetensväxlingen?
    • Behövs ett nytt innovativt ledarskap inom bilindustrin när den automatiseras och elektrifieras?
    • Hur ser man på detta i konsultledet?
    • Hur kan näringslivet och politiken tillsammans bygga upp en pipeline med rätt kompetens?

    – Branschen behöver en ny typ av kompetens och det är en utmaning att attrahera nyutexaminerade ingenjörer med kunskap inom digitalisering och elektrifiering eftersom vi konkurrerar med så många olika branscher. Vi pratade också om det livslånga lärandet och att de ingenjörer som redan finns i branschen hela tiden måste vidareutbilda sig för att hänga med. Det behövs även personer med annan bakgrund som till exempel statsvetare och datahantering. Men också mekaniker behöver allt högre kompetens och här måste man höja statusen på yrket för att locka fler till branschen.

    Medverkande i panelen utöver Peter Bryntesson var Mikael Enelund, biträdande professor på Mekanik och maritima vetenskaper, avdelningen för dynamik, Chalmers och Didier Schreiber, SVP Rider Experience, CEVT.

    Under lördagen och söndagen öppnade mässan för allmänhetenet och besökarna fick spana in den fullkomliga explosion av laddbart som har skett på bilmarknaden och med möjlighet att provköra en rad av marknadens olika elfordon och modeller på plats.