Nyheter från FKG
- 14 april, 2021
-
”Macrotrenderna talar för bildelning”
Hallå där, Steinar Danielsen, hållbarhetsstrateg på Volvo Car Mobility som framträder på FKG:s Strategiseminarium på torsdag. Efter ett drygt år med bildelningstjänsten M … vad är svårast med car sharing?
– Egentligen är det väl att få människor att förstå hur dyrt det faktiskt är att äga en bil själv. En bil som dessutom står still 95 procent av tiden. Med värdeminskning, parkeringsplats, service och så vidare handlar det om en kostnad på runt 10 000 kronor i månaden i snitt. För de pengarna kan du köra en hel del med våra bilar.
Vilka är de vanligaste nybörjarmisstagen i branschen?
– Det finns flera. Många tänker ungefär som elscooterföretagen och satsar på standardlösningar. Det gör att alla blir likadana. Tjänster i mängden, med exakt samma tekniska plattform med mera. Ett annat vanligt misstag är att man fyller varje kvadratcentimeter av bilarnas lack med dekaler, så att de blir som rullande reklampelare.
Hur tänker ni själva?
– Vi vill att våra kunder ska se oss som en kontinuerlig och långsiktig lösning. Att de har bil, fast bara när de behöver en. Därför ska våra bilar också se ut som vilka andra fordon som helst i trafiken, utan stripes och dekaler. Det är din bil när du kör den. Vi har också varit noga med att utveckla vår egen tekniska plattform för att kunna designa vår tjänst fullt ut på vårt eget sätt.
Hur har genomslaget varit?
– När vi startade M visste vi att en bil från en genomsnittlig bildelningstjänst brukar ersätta fyra till fem privatägda. I en undersökning som Cap Gemini Invent gjorde i Stockholmsområdet nyligen kunde vi se att våra bilar i snitt hade ersatt åtta privatägda fordon. Enligt undersökningen kör de som gått över till vår tjänst dessutom i snitt 43 procent mindre än de gjorde tidigare.
De har slutat åka runt?
– Nej, men de åker mer kollektivt och cyklar eller går mer än de gjorde tidigare.
Men är privatbilismen verkligen redo att ge upp?
– Macrotrenderna talar i alla fall för att bildelning är något som kommer att växa. Exempelvis urbaniseringen, 88 procent av Sveriges befolkning bor i städer och det blir allt fler. Det kommer helt enkelt att bli svårare och svårare att få plats med en alltför utbredd privatbilism. Till det kommer hållbarhetstänk, klimatkris och andra miljöproblem.
Men förändrar inte de nya drivlinorna spelplanen?
– Visst, på sikt kan det få avsevärd effekt på koldioxidutsläppen. Men en privatägd elbil tar fortfarande lika stor plats som ett dieselfordon. Och den utnyttjas precis lika ineffektivt.
Fakta: Steinar Danielsen
Ålder: 49 år.
Yrke: Servicedesigner utbildad i Storbritannien, där han växte upp som ättling till norska invandrare.
Bor: I Stockholm.
Familj: Fru och två barn.
Intressen: Landsvägscykling och livemusik.
-
- 11 december, 2024
Brett arbete med hållbara produkter – men efterfrågan haltar
- Fordonsindustrins underleverantörer jobbar på med att ta fram hållbara produkter, och för att kunna redovisa komponenternas klimatpåverkan inför kunderna. Till...
-
- 11 december, 2024
Tufft att förhandla priser med OEM:er
- Visst … det kan vara svårt att få bra bruttomarginaler på sina komponenter. Men enligt Jennie Viskari, vd på Magna...
-
- 11 december, 2024
Omvärldsförändringar ökar trycket på små leverantörsföretag
- Hårdare tider för europeisk fordonsindustri: det spås det om i en nyligen genomförd finansiell studie. Konsekvenserna väntas bli drastiska, en...
-
- 11 december, 2024
Trots osäkra tider – Wiretronic gasar vidare
- På Wiretronic i Vänersborg syns inga tecken på avmattning i konjunkturen. De har nischat sig mot elektronik, mekatronik och diagnostik...
-
- 10 december, 2024
Kontentan: FKG:s hållbarhetsgrupp den 21/11 2024 med Scania som gäst.
- Fem snabba svar om vad FKG centralt jobbar med just nu: 1 Vad är kunderna beredda att betala för? Vi...