Nyheter från FKG
- 28 februari, 2024
-
Leverantörsindustrins förmåga vid kris eller krig ska kartläggas
FKG har tillsammans med bilverkstads- och däckbranschen ställt sig bakom regeringsförslaget om att arbeta fram en plan för landets försörjningsberedskap i händelse av kris eller krig.
– Frågan om försörjningsberedskap är egentligen tudelad för leverantörsindustrins vidkommande. Det handlar dels om industriell förmåga att kunna bidra med sin produktion, dels om den egna försörjningsberedskapen vid kris eller krig. Något som satts på prov i närtid efter störningar i logistikkedjan, säger FKG:s Peter Bryntesson om remissvaret till Försvarsdepartementet.
I sin del av det tillsammans med Svenska Fordonsbranschen och Däckspecialisternas Riksförbund samordnade remissvaret skriver FKG bland annat:
”FKG representerar 300 företag med hög industriell förmåga inom komponent- och reservdelsproduktion samt konstruktion. Vid en krissituation, och under förutsättning att det finns verktyg och råmaterial, kan företagen snabbt ställa om till reservdelsproduktion även till andra märken än de normalt levererar till. Flera av företagen är redan idag verksamma inom försvarssektorn”.Vidare konstateras att ”behovet av försörjningsberedskap inom fordons- och transportsektorn är viktigt. Det har mer än väl framkommit under pandemins störningar inom leverantörskedjan, så kallad halvledarbrist, handelssanktioner/geopolitiska spänningar och när fraktfartyg fått problem. Fordonsindustrin är som bekant global, så är även dess logistik- och försörjningskedja komplicerad med många kritiska punkter. Detta innebär stor sårbarhet för minst störning. Adderar man även behovet av att hålla igång industriell produktion även vid störningar i omvärlden ökar komplexiteten”.
En fristående organisation inom MSB kommer att vara övergripande ansvarig, medan respektive sektor i regel företräds av sin branschorganisation som initialt och mot ersättning genomför det första steget: Ett analys- och samordningsarbete gentemot Trafikverket.
– Ännu finns inga klara direktiv. Men vi har visat myndigheterna branschens och dess företags samlade förmåga och vilja att bidra vid kris eller krig. Vi har också förklarat att staten ska svara för kostnaderna, avslutar Peter Bryntesson.Bilden: Minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet
-
- 09 april, 2025
Intensivt lobbyarbete för leverantörsindustrins villkor
- Det är tuffa tider för europeisk fordonsindustri. Förlorad innovations- och konkurrenskraft tillsammans med USA:s biltullar skapar en utmanande cocktail för...
-
- 09 april, 2025
CLEPA:s generalsekreterare ser ett vägskäl för Europa
- Om nu någon trodde något annat: Europeiska underleverantörer till fordonsindustrin för en hård tillvaro. Det är också vad som kommer...
-
- 09 april, 2025
Stark laguppställning på Automotive Strategy Seminar
- Årets Automotive Strategy Seminar försvarade sin position. 115 personer kom till Södertälje Science Park för att lyssna på tunga branschföreträdare...
-
- 09 april, 2025
Uppsalaforskare hittade nyckeln till säkrare vätgasbilar
- Serieentreprenören Bo Hammarlund hade ställt in sig på pension när en ny spjutspets-innovation kom i hans väg i fjol. Nu...
-
- 26 mars, 2025
Scania: Konkurrenskraft kräver ständigt förbättringsarbete
- En utökad automationsgrad med stöd av digitalisering och AI är avgörande för konkurrenskraften. Den stora utmaningen är att kombinera detta...