Nyheter från FKG
- 29 november, 2023
-
Leverantörsindustrin vill ha snabbt EU-beslut om fordonsdatan
Intensiteten i frågan rörande rättvis tillgång till den fordons- och kundgenererade datan ökar. Nyligen gjorde FKG:s europeiska samarbetsorganisation, CLEPA, tillsammans med nio andra europeiska samarbetsorganisationer ett riktat uttalande till EU:s beslutsfattare om behovet av en sektorsspecifik datalagstiftning för fordon.
I det gemensamma uttalandet efterlyser CLEPA och de andra tredjepartsintressenterna omedelbara regulatoriska åtgärder för att låsa upp det europeiska ekosystemet för fordonsdata. Detta i syfte att främja konkurrens, innovation och konsumenternas/bilägarnas valfrihet.
I uttalandet uppmanas EU att agera beslutsamt och föreslå en sektorsspecifik lagstiftning om tillgång till fordonsdata, funktioner och resurser innan utgången av årsskiftet.– Det är viktigt att lagstiftningen håller jämna steg med den tekniska utvecklingen, säger FKG:s Peter Bryntesson och tillägger att en ytterligare faktor för kravet på ett snabbt beslut är att i april 2024 löper mandatperioden i Europaparlamentet ut.
– Skulle inte en lagstiftning klubbats igenom innan dess, innebär det förmodligen att frågan återigen befinner sig på ruta ett.
Peter berättar också att FKG agerar nationellt i frågan tillsammans med däck- och verkstadsbranschen samt konsument/bilägare.Enligt undertecknarna har fristående leverantörer av fordons- och mobilitetstjänster i Europa gjort betydande investeringar i tekniska lösningar för att få tillgång till fordonsgenererad data samt driva på innovation och implementering under de senaste 10-15 åren.
I det gemensamma uttalandet säger de att frånvaron av en reglering kommer att innebära betydande potentiella årliga förluster för den fristående bileftermarknaden. Enligt beräkningar handlar det om 26 miljarder euro år 2030 och 95 miljarder euro 2050.En angränsande fråga är tillgången till teknisk information för att kunna utföra en fackmässig reparation. Nyligen fälldes Scania av EU-domstolen för att den fordonsdata som de levererat till ett antal eftermarknadsaktörer i Tyskland inte uppfyller EU:s konkurrensregler för fordonseftermarknaden om rättvis tillgång till fordonsdatan.
Det är inte första gången som aktörer inom den fristående eftermarknaden anser att Scania inte följer EU:s konkurrensregler med krav på rättvis och icke-diskriminerande tillgång till teknisk information. Redan 2003 fanns indikationer i Sverige om svårigheter att få tillgång till teknisk information från Scania, men detta landade inte i domstol utan det löstes efter att MRF, Motorbranschens Riksförbund, uppmärksammat Scania om den eventuella överträdelsen av konkurrensregleringen.
Bilden: Arbetsgrupp inom EU-domstolen.
-
- 15 januari, 2025
Svar från Wallenberg – men ingen inbjudan från Busch
- Den reella effekten av ”den perfekta stormen” kring betaltiderna – i form av politiska beslut – dröjer. Men Wallenbergsfären har...
-
- 15 januari, 2025
Rapport från Las Vegas: AI-dominans på CES-mässan
- 2025 års upplaga av CES, Consumer Electronic Show, gick av stapeln förra veckan i Las Vegas. I vanlig anda erbjöd...
-
- 15 januari, 2025
Fortsatt volatilt på råvarumarknaden
- FKG:s spanare kring råmaterialen har haft ett nytt möte. Och den som längtar efter en mer stabil marknad blir tyvärr...
-
- 15 januari, 2025
Recas hjälper småbolag att lyfta
- Trollhättebaserade teknikkonsulten Recas lockar med full tillgång till Saab/Nevs testlabb och en bred verktygslåda för ökad lönsamhet. Deras mission är...
-
- 15 januari, 2025
En doldis med världsrykte
- Då och då stöter vi på dem. Människorna som inte tycker att pensionering och ledighet resten av livet är något...