Nyheter från FKG
- 24 maj, 2023
-
Leverantörsindustrin har parerat svängningar och störningar under 2022
2022 blev ett hyfsat år för leverantörsindustrin trots alla motigheter. Det visar konsulthuset Roland Bergers ”Global Automotive Suppliers Study 2022”.
Rapporten visar att redan stora och breda leverantörer har blivit större, leverantörer med egen eftermarknad har hög lönsamhet samt att det är svårt att få igenom kostnadsökningar i efterhand.
2022 präglas av händelser inom åtta områden; halvledarbrist, geopolitiska spänningar, höga fraktpriser, osäkra efterfrågansprognoser, industriell omställning, ökad vertikal integration hos OEM, snabbväxande marknader osäkra och ökade finansiella kostnader, enligt de analyser av de 600 leverantörsföretagen som deltagit i den globala studien. Det är företrädesvis globala leverantörer med mångmiljardomsättning.
Vi bad Benny Guttman, rådgivare automotive på Roland Bergers svenska kontor, att kommentera studien.
– Det är naturligtvis många fakta som presenteras i studien, men jag vill framhålla tre saker som leverantörer bör ta fasta på, inleder han sitt svar.
– Den första är att stora leverantörer verksamma i flera segment klarat sig bra genom att de kunnat styra om. De har ofta lyckats pusha ut sina claims gentemot OEM och fått igenom kostnadsökningar. Den andra är att de företag som levererar till eftermarknaden klarat sig bra eftersom de har höga marginaler. Exempelvis går alltid däck åt. Den tredje är att leverantörer som ännu inte fått igenom sina kostnadsökningar hos OEM kommer att få det ännu svårare med prishöjningar under 2023.Generellt, betonar Benny, att leverantörsindustrin ser relativt positivt, framåt, på 2023 trots geopolitiska spänningar, industriell omställning och svajig konjunktur på flera viktiga marknader.
– Just nu tror jag att det handlar om att vara beredd på allt. Fokus på performance för att sätta press på OEM samt jobba med den egna portföljen i och med megatrenderna. OEM kommer att outsourca mer, och där måste man vara med när de vill konsolidera sig, säger han som ett CEO-råd.Slutligen konstaterar han att OEM lyckas med att sälja produkter som de tjänar pengar på, har bättre marginaler på. Något som även påverkat leverantörerna.
-
- 20 september, 2023
Fem nominerade till Stora Leverantörspriset
- Förra veckan hade priskommittén för Stora Leverantörspriset 2023 möte för att diskutera årets nomineringar. Fem företag har nominerats men bara...
-
- 20 september, 2023
SLD2023: Noll klimatavtryck i fokus för Polestar
- En månad kvar till SLD2023, som vanligt med en uppställning tunga branschprofiler. En av dem är Klas Magnusson på Polestar,...
-
- 20 september, 2023
EU inför CO2-beskattning av importerade varor
- 1 oktober påbörjar EU arbetet med att införa CO2-beskattning av importvaror. Främst berörs införsel av CO2-intensiva produkter av järn, stål...
-
- 20 september, 2023
NIRA Dynamics om IAA: ”En extremt bra vecka”
- Arrangörerna av IAA Mobility bör känna sig nöjda med årets evenemang. Över 500 000 personer tog sig till München för...
-
- 20 september, 2023
Teknikföretagens prioriterade reformer för en ambitiös forsknings- och innovationspolitik
- Nästa år presenterar regeringen en forsknings- och innovationsproposition som sätter inriktningen för åren framöver. Teknikföretagen presenterar därför de sex mest...