Nyheter från FKG
- 24 maj, 2023
-
Leverantörsindustrin har parerat svängningar och störningar under 2022
2022 blev ett hyfsat år för leverantörsindustrin trots alla motigheter. Det visar konsulthuset Roland Bergers ”Global Automotive Suppliers Study 2022”.
Rapporten visar att redan stora och breda leverantörer har blivit större, leverantörer med egen eftermarknad har hög lönsamhet samt att det är svårt att få igenom kostnadsökningar i efterhand.
2022 präglas av händelser inom åtta områden; halvledarbrist, geopolitiska spänningar, höga fraktpriser, osäkra efterfrågansprognoser, industriell omställning, ökad vertikal integration hos OEM, snabbväxande marknader osäkra och ökade finansiella kostnader, enligt de analyser av de 600 leverantörsföretagen som deltagit i den globala studien. Det är företrädesvis globala leverantörer med mångmiljardomsättning.
Vi bad Benny Guttman, rådgivare automotive på Roland Bergers svenska kontor, att kommentera studien.
– Det är naturligtvis många fakta som presenteras i studien, men jag vill framhålla tre saker som leverantörer bör ta fasta på, inleder han sitt svar.
– Den första är att stora leverantörer verksamma i flera segment klarat sig bra genom att de kunnat styra om. De har ofta lyckats pusha ut sina claims gentemot OEM och fått igenom kostnadsökningar. Den andra är att de företag som levererar till eftermarknaden klarat sig bra eftersom de har höga marginaler. Exempelvis går alltid däck åt. Den tredje är att leverantörer som ännu inte fått igenom sina kostnadsökningar hos OEM kommer att få det ännu svårare med prishöjningar under 2023.Generellt, betonar Benny, att leverantörsindustrin ser relativt positivt, framåt, på 2023 trots geopolitiska spänningar, industriell omställning och svajig konjunktur på flera viktiga marknader.
– Just nu tror jag att det handlar om att vara beredd på allt. Fokus på performance för att sätta press på OEM samt jobba med den egna portföljen i och med megatrenderna. OEM kommer att outsourca mer, och där måste man vara med när de vill konsolidera sig, säger han som ett CEO-råd.Slutligen konstaterar han att OEM lyckas med att sälja produkter som de tjänar pengar på, har bättre marginaler på. Något som även påverkat leverantörerna.
-
- 12 februari, 2025
Strategiseminariet – bättre bild av läget i en svårnavigerad tid
- Det börjar bli hög tid att lägga in FKG:s strategiseminarium i kalendern – den 2 april på Södertälje Science Park....
-
- 12 februari, 2025
Kommissionen vill stärka fordonsindustrins konkurrenskraft
- Europeisk fordonsindustri har inlett en strategisk framtidsdialog med EU-kommissionen. Syftet är att genom rätt politiska förutsättningar och gemensamma krafter påskynda...
-
- 12 februari, 2025
”Produktionen hamnar i länder med en starkare strategi”
- För den som rest runt i SME-delen av Industrisverige är det alltid lika fascinerande att möta leverantörer i världsklass, mer...
-
- 12 februari, 2025
Ny EU-reglering: Snart blir de digitala produktpassen lag
- För en tillverkare inom automotive går det aldrig helt att slappna av. Konjunkturer, pandemier och disruptiva förändringsprocesser … för att...
-
- 12 februari, 2025
Lösningen som kan spara miljoner åt elektroniktillverkare
- Genom att förenkla den snåriga processen med att hitta rätt komponenter ur ett compliance-perspektiv* gör startupen Certainli tillvaron enklare för...