Nyheter från FKG

  • 14 februari, 2024
  • Lagspelare på ny planhalva

  • Droppa namnen Håkan Mild, Marcus Allbäck, Mathias Svensson och alla vet vad det handlar om. Men de tidigare fotbollsprofilerna är i dag involverade i bemanningsbolaget Effektiv – nya som medlemmar i FKG  – med en omsättning på runt 450 miljoner. 
    – Sammanlagt har vi runt 1 500 konsulter på 10 orter, säger Joakim Whitefield, platschef för bolagets Göteborgskontor. 

    Historien började 2006. Mathias Svensson, med en lång karriär som forward och 100 premier league-matcher i benen, bestämde sig då – som 34-åring – för att lägga fotbollsskorna på hyllan. Några år till var han kvar i branschen, som sportchef för Elfsborg som även var han hans hemmaklubb som spelare både i början och slutet av karriären.
    Men när han 2011 lämnade även det uppdraget var det dags att fundera på något helt annat, och två år senare startade han bemanningsföretaget Effektiv.
    2016 gick IFK-profilen Håkan Mild in som delägare i bolaget, där även tidigare ÖIS-spelaren Marcus Allbäck och småländske vänsterbacken Per Texas Johansson (Gais, Halmstads BK) numera är verksamma.
    Ett starkt lag skulle man kunna säga?
    – Det är personer med driv, affärssinne och hjärta, säger Joakim Whitefield.

    Betalar tillbaka till idrotten
    Förutom självklara fördelar som att ett gäng vinnarskallar på ett naturligt sätt strävar efter resultat handlar det helt enkelt om personer som känner varandra sedan tidigare. Men det finns även en fortsatt koppling till sporten som förenar dem.
    – Vi har ett omfattande sponsorprogram riktat till fotbollsklubbar och andra idrottsföreningar runt om i Sverige.
    I sin verksamhet hjälper Effektiv till med att hitta medarbetare inom en rad olika yrken – allt från servicetekniker till ekonomer och vd:ar.
    – Den stora delen ligger inom uthyrning där vi kan täcka kort- och långsiktiga behov. Från enstaka personer till stora volymer på hundratals konsulter. Vi rekryterar även seniora tjänster. Dessutom arbetar vi med second opinions, interimslösningar, coachning och matchning.
    Hitta rätt person till rätt jobb – det är enligt Joakim Whitefield en rätt grannlaga uppgift. Varje rekrytering brukar kräva några veckors heltidsarbete.
    – Men det kan ta betydligt mer i anspråk när det gäller specialister och chefer. Som när vi gjorde en VD-rekrytering för ett tag sen, då hade vi över 170 sökande att hantera.

    Flera faktorer avgör
    När Effektiv träffar kandidater är det inte bara kompetens och erfarenhet de tittar på.
    – Vi letar efter den mest lämpliga kandidaten, den person som passar bäst in när det gäller personlighet, driv, motivationsfaktorer med mera. Sedan är jag alltid uppmärksam på hur angelägna de som söker är. Är de pålästa om tjänsten och företaget, hur är handslaget och ögonkontakten. Är personen genuint intresserad?
    Men det är inte bara uppdragsgivarens perspektiv som avgör. För att en rekrytering ska bli lyckad är det enligt Joakim Whitefield avgörande att även kandidaten är nöjd och trivs med uppdraget över tid.
    Stämmer kompetens, erfarenhet och personlighet mot kravprofilen kan den sökande se fram emot att antingen gå direkt till en kund, eller bli tillsvidareanställd som konsult hos Effektiv. Men som för många andra bemanningsbolag är det ett vanligt scenario att även deras konsulter förr eller senare blir anställda av kunden.
    Sedan en tid är Effektiv medlemmar i FKG. Ett strategiskt beslut enligt Joakim Whitefield, bland annat eftersom de har ett samarbete med en större svensk underleverantör till fordonsindustrin.
    – Vi ser medlemskapet som ett väldigt bra forum för att få information. Nätverk är överlag ett bra sätt att knyta nya kontakter.
    Ni är lagspelare, helt enkelt? 
    – Ja, så skulle man kunna uttrycka det.

     

    Fakta: Effektiv
    Företaget grundades 2013 i Borås, där de har sitt huvudkontor. De har även kontor i Stockholm, Göteborg, Halmstad, Varberg, Falkenberg, Falköping, Herrljunga, Vårgårda och Alingsås. Omsättningen ligger på cirka 450 miljoner per år.  Joakim Whitefield, platschef i Göteborg, om företagets sponsorprogram riktat till idrottsklubbar:
    ”För oss är det viktigt att barn och unga får förutsättningar att utöva idrott. Något att göra efter skolan som ger trygghet och tillhörighet i vardagen, och möjligheten att få leva sin dröm.” 

    Foto: Thomas Drakenfors