Nyheter från FKG

  • Läget för automotive ur ett EU-perspektiv

  • Nu börjar flera länder lätta på sina corona-regler. Länder som Spanien, Italien, Frankrike, Belgien med flera har offentliggjort att det är en förändring på gång. Det skriver FKG:s Europeiska paraply-organisation CLEPA i en nulägesrapport. Men de uttrycker även oro för att sårbarheten fortfarande är stor.

    Bland annat rapporterar CLEPA om den app som tyska regeringen håller på att ta fram – där medborgare på frivillig väg ska kunna visa hur de rör sig i samhället. Appen kommer inte att vara klar på flera veckor. Dessutom har bara 47 procent av tyskarna uppgivit att de tänker ladda ner den, vilket är en bra bit under gränsen på 60 procent som krävs för att den ska bli effektiv. 

    • Fortfarande finns det också en stor osäkerhet på hur bra koll olika länderna har på smittan. Exempelvis har Storbritannien och USA båda uppgivit att 23 respektive 20 procent av befolkningen har testats positivt. Men experter menar att i dagsläget visar nationella värden över nio procent mest på att testerna varit alldeles för få. Frankrike och Nederländerna, med andelar på 12 respektive 13 procent, har alltså troligtvis bättre överblick över situationen. 

     

    • CLEPA:s och ACEA:s corona-uppförandekod för fordonsindustrin (Automotive Industry Code of Business Conduct in View of Covid-19) som publicerades i mitten av april har fått ett bra bemötande, och anses ha betydelse inför branschens omstart.  

     

    • Dessutom har CLEPA:s arbetsgrupp för att hantera corona-krisen – The Covid-19 Task Force – haft ett nytt möte för att diskutera den senaste händelseutvecklingen.  

    Arbetsgruppen är öppen för alla som vill hjälpa till. 

     

    • CLEPA fortsätter sin dialog med EU och informerar löpande om läget i branschen, vilka åtgärder som behövs och vilken väg framåt som är bäst att välja  för att lindra de negativa effekterna så mycket som möjligt. 

     

    • Samarbetsgruppen för de europeiska fordonstillverkarnas (ACEA) och däckindustrins organisation (ETRMA) har gjort nya framstötar för att driva och koordinera fordonsindustrins omstart. Även organisationer som CECIMO (verktygsmakare), CEEMET (arbetsgivare) och IndsutriAll (fackföreningar) är inblandade i aktiviteterna. 

     

    • Frans Timmermans – kommissionär med ansvar fön EU:s gröna giv – uttryckte i förra veckan sitt stöd för ett initiativ om att byta ut gamla bilar mot nya. 

    – Fordonsindustrin ber oss om hjälp med att göra det mer överkomligt för hushållen att köpa nya bilar. Varför inte göra det genom att införa ekologiska skrotningsscheman där vi byter ut gamla, smutsiga bilar mot renare? Kanske till och med nollemissionsbilar?, sa Frans Timmerman.  

     

    • Tysklands miljöminister Svenja Schulze har flaggat för att stödja en innovationsbonus riktad till biltillverkare. I en intervju med Automobilwoche säger ministern att hon mycket väl kan tänka sig en sådan insats ”för att stötta alternativa drivlinor”.  

     

    • Volkswagens vd Herbert Diess har uppmanat till snabba beslut när det gäller initiativ för att stimulera efterfrågan på nya bilar. Liksom Svenja Schulze lyfter han fram att det skulle kunna ge miljömässiga fördelar på köpet. 

    – Det skulle kunna innebära ett stort steg mot mer hållbarhet, säger han till sajten Automobil-produktion.de. 

     

    • Investmentbanken Morgan Stanely har gjort en lite dyster prognos när det gäller Eurozonens ekonomi. De spår att den kommer att gå ner med 11 procent, mer än dubbelt så mycket som tidigare förutspåtts. Den som vill få en överblick över de ekonomiska indikatorerna kan klicka här. 

     

    • EU-kommissionens generaldirektorat för handel med länder utanför EU uppskattar att exporten inom EU kommer att gå ner med runt 285 miljarder euro och att importen av varor och tjänster från länder utanför Europa kommer minska med 240 miljarder euro. 

    Bild: Omstart för automotive. FKG:s europeiska paraplyorganisation CLEPA rapporterar om en rad aktiviteter som pågår inom europeisk fordonsindustri. Branschen laddar om, men en hel del utmaningar behöver pareras på olika sätt. Mihis Alex, Pexels