Nyheter från FKG

  • 26 februari, 2025
  • Laddat för elbilssymposiet EVS38 i Göteborg

  • Med fyra månader kvar tills elbilssymposiet EVS38 tar över Svenska mässan i Göteborg pågår planeringen för fullt. För FKG:s del är en svensk paviljong tillsammans med Business Sweden bokad, där flera medlemsföretag ska medverka – bland andra Bosch och Nira Dynamics.
    – Det blir första gången på EVS, men jag har hört väldigt bra saker om det, säger Johan Hägg, marknads och kommunikationschef på Nira Dynamics.

    Nira Dynamics huvudprodukt är en mjukvara för insamling av vägdata – kallad Road Surfacer Conditions – som bland annat sitter i VW-gruppens bilar i Europa och USA. Informationen kopplas ihop med bilarnas navigationssystem och varje bil blir på så sätt ett slags mätinstrument som kan varsla andra bilister om förändringar i väglaget. Men nu har de tagit fram nya applikationer, särskilt nischade för elbilsmarknaden, som de kommer att visa upp i den svenska paviljongen på EVS38.
    – Vi har varit del av FKG:s montrar förr, på IAA. Väldigt bra koncept! säger Johan Hägg.

    En av de nya  applikationerna angriper ett bekymmer som särskilt oerfarna elbilsförare upplever: räckviddsångest.
    – En ljummen sommardag när det är soligt, då är bilens prognoser om hur långt laddningen räcker bra.
    Men om temperaturen sjunker tio grader och det börjar regna … för att inte tala om vid vinterväglag.
    – Du kanske tror att du ska komma tio mil, men så räcker laddningen bara till åtta, säger Johan Hägg.
    Med deras applikation går det att göra säkrare prognoser.
    En annan ny mjukvara från Nira Dynamics optimerar hur elbilar använder bromskraften för att återladda batteriet. Eftersom återladdning, liksom all annan bromskraft, påverkar bilens vägegenskaper negativt begränsas funktionen av säkerhetsskäl när det är vintrigt ute.
    – Problemet är att det sker även om väglaget är perfekt, säger Johan Hägg.
    Där gör deras nya mjukvara säkrare analyser, och kan optimera återladdningen utan att bilens vägegenskaper försämras.
    Enligt Johan Hägg jobbar deras olika samarbetspartner inom bilindustrin med att implementera de nya mjukvarorna i kommande modeller.
    – Det tar väl ett par år till innan de finns ute på vägarna.
    Ni samarbetar redan med bland andra VW – behöver ni verkligen visa upp er på en mässa?
    – Ha, ha … ja, vi nöjer oss inte med det. Vi vill vara med och förbättra alla bilmärken.

    För Sarah Herrmann, ansvarig för den tyska jätten Boschs kontor i Göteborg, är det mötet med den lokala marknaden som kommer att vara i fokus på EVS38.
    – Det är en viktigt konferens, ett bra ställe för oss att synas och få reda på mer om vad som driver marknaden, säger hon.
    Göteborgskontoret har cirka 70 medarbetare, där även ett team som jobbar för dotterbolaget ETAS är inräknade. Själv är Sarah Herrman ansvarig för bolagets relationer med Volvo Cars, en kund hon räknar med att träffa på EVS38.
    – Vi hoppas att få möta både Volvo Cars och Volvo Trucks, plus en del andra kunder, säger hon.
    Men det blir inte bara representanter för Göteborgskontoret som kommer till mässan.
    – Nej, vi kommer att få sällskap av experter på elektrifiering från Bosch globalt.
    Något mer du ser fram emot på EVS38?
    – Att lära mig mer om de senaste trenderna, och att träffa branschmänniskor från olika håll, både globalt och lokalt.

     

    Fakta: Nira Dynamics
    Företaget grundades 2001 av forskaren Fredrik Gustafsson och har sitt säte i Linköping. Nira Dynamics har runt 120 anställda och omsätter cirka 300 miljoner

    Fakta: Bosch
    Företaget grundades 1886 i Stuttgart. Det är en tysk teknikkoncern och ett av de mest välkända varumärkena bland fordonsindustrins underleverantörer. De har cirka 400 000 anställda och en omsättning i storleksordningen 100 miljarder euro.

    Fakta: EVS38
    EVS startade 1956 som ett akademiskt forum och när eventet kommer till Svenska mässan i Göteborg i sommar, 16–18 juni, är det 38:e gången den arrangeras. EVS roterar mellan Europa, Asien och Amerika och har under åren utvecklats till en unik plattform med både utställning och konferenser som samlar beslutsfattare inom näringslivet, politiken och akademin. Bakom eventet står E-mobility Europe (tidigare Avere), den europeiska branschorganisationen för hela ekosystemet inom e-mobilitet. Programmet på EVS38 i Göteborg kommer att omfatta fordon, policyer, batterier, laddinfrastruktur, tillverkning och automation, mjukvara och AI, uppkopplad och autonom mobilitet, fleet management, mobilitetslösningar och ett brett spektrum av lösningar för elektrifierade transporter.   

    Fakta: FKG:s och Business Swedens svenska paviljong
    Den svenska montern har plats för åtta utställande leverantörsföretag i FKGs regi. Bokade företag är i dagsläget Bosch, Nira Dynamics, Boxon, Wiretronic och WirelessCar. Intresserad av att medverka? Kontakta Lina Galow på FKG, lina.galow@fkg.se. 

    Mer om upplägget för den svenska montern, klicka här.