Nyheter från FKG

  • 30 april, 2020
  • Kraschad till perfektion

  • Säkerhet har länge varit ett av Volvos starkaste kort, åtminstone sedan Amazonen och PV:n fick uppfinnaren Nils Bohlins förbättrade trepunktsbälte som standard 1959. En stark USP som Polestar nu spinner vidare på.

    När de första Polestar 2 nu gör sig redo att styra upp på motorvägarnas påfarter är det en bil där det sparats ganska lite på saker som ska hålla passagerarna oskadda. I alla fall om man ska tro Polestar själva.
    – Säkerheten … den är av yttersta vikt, säger vd:n Thomas Ingenlath och levererar dagens understatement.
    Det är i alla fall så det framstår för den som läser lite närmre om allt skyddande som de pressat in i sin nya modell.

    Enligt företaget är det den första helt elektriska bilmodellen inom Volvo Car Group som passerat fullständiga krocktester. Batteriet är ett kapitel för sig när det gäller krocksäkerhet. Förutom säkerhetsproblemen med starka effekter kan det börja brinna och avge farliga gaser. För att minska risken att batteriet tar skada vid en krock har Polestar inneslutit det i ett aluminiumfodral placerat i bilens bottenplatta. Dessutom kopplas det automatiskt bort vid en kollision. Aluminiumfodralet bidrar även till hela bilens stabilitet, och till att reducera oljud i konstruktionen.

    Andra säkerhetsfinesser är att Polestar 2 har en extern högtalare som avger ett ljud vid lägre farter, så att fotgängare och cyklister ska kunna höra den och iaktta försiktighet.
    Ljudet är en historia i sig. Enligt Thomas Ingenlath har de lagt en hel del jobb på den saken.
    – Vi ville inte att Polestar 2 skulle låta som en robot eller ett rymdskepp. Vi ville ha ett naturligt och subtilt ljud som gör klart för fotgängarna att en bil kommer rullande. samtidigt ville vi att det skulle vara lite unikt, säger han.
    En annan finess är airbags monterade på inre sidan av framsätets förarstolar, som gör att föraren och den som åker bredvid skyddas på både ut- och insidan.

    Bilen är även utrustad med en ny generation av teknik för självkörning. Till stora delar är det levererat av FKG-medlemmen Veoneer – bland annat radar, kamera och elektronisk styrenhet. Systemmjukvaran kommer från Zenuity. Utrusningen ger assistans med inbromsning, styrning och acceleration upp till 130 kilometer i timmen. Systemet har också detektering av andra fordon framför, bredvid och bakom bilen (även i döda vinklar). Dessutom håller det koll på fotgängare och cyklister framför fordonet.

    Räckvidd och snabbhet? Även om Polestar själva skippar det mesta av det i sin senaste pressrelease så är det en del av oss andra som undrar. Och på deras hemsida finns svaren:
    47 mil på en laddning, 0–100 på mindre än 5 sekunder, runt 400 hästkrafter (300 kW). Priset? Från 659 000.

    Bild: Tålig. Polestar har inte sparat på säkerheten i sin nya modell. Enligt företaget är det den första helt elektriska modellen som har genomgått fullskaliga krocktester.