Nyheter från FKG

  • Kort från Sidahl v23

  • Denna vecka på onsdag kommer jag vara med på ett möte kring Europas nya industristrategi. I grunden handlar det om en uppdaterad strategi från den som lades strax innan pandemin men nu inkluderat de lärdomar vi vunnit. Näringsminister Baylan försvarar att Sverige står utanför en EU gemensam satsning på halvledarteknik med det svenska utanförskapet med omsorgen om frihandeln (DI 17 maj).

    Jag anser att Baylan fått alltihop om bakfoten, förmodligen baserat på en hastigt hoprafsad analys när Sverige fick frågan om vi skulle vara med i en europeisk gemensam halvledar-satsning – en satsning som för mig handlar om en försäkring som säkerställer en miniminivå av tillgång till en strategisk komponent. Har du hör det förut? Jag menar försäkring i fall att…

    Nu säljer biltillverkarna bilar som saknar system/funktioner på grund av bristen typ det populära BLIS som varnar dig för något i döda vinkeln i backspegeln, och det här är bara början. I takt med att samhället blir alltmer uppkopplat och elektrifierat så behövs kopiösa volymer av chipset – men det ordnar sig säkert, alla är väl snälla och skickar det vi behöver eller?

    En personbil (diesel/bensin) innehåller 1300 halvledare och en elbil 3500 enligt DN.

    Men inte bara fordon. Exempelvis är en halvledare förutsättningen för att variabelt styra varvtal. Inmotion Technologies AB (medlemmar i FKG) har i flera år jobbat med elektroniken och inte bara till fordon. Varvtalstyrning hos pumpar, tvättmaskiner, fläktar, … sparar energi – frekvensomriktaren är lite av ”industrins lyckopiller” men då behövs ju chipsen.

    Halvledare är en förutsättning för att vi skall klara Parismålet.