Nyheter från FKG
- 12 april, 2021
-
Kort från Sidahl v15
Förra veckan så hade jag ett Teams med Scania där man redogjorde för ett möte man haft med svenska storbanker.
Syftet med mötet var att informera kreditgivarna att den tunga fordonsindustrin inte på något sätt är ”hotad” på grund av elektrifieringsracet. Bakgrunden till deras möte med bankerna är deras okunskap kring vår industri som många gånger leder till att vi får svårt med krediter.
Alltså, Scania hjälper sina leverantörer med att förklara.
Som du ser i bilden så kommer Scania att nå 20% mindre CO2 belastning med en kombination av vidareutvecklad förbränningsmotor (tänk på att Scania har ett helt nytt gjuteri – miljardinvestering), körsystem som hjälper föraren samt en del elektriskt, BEV och PHEV.
Så långt planen. Än mer tydligt blir det om man betraktar mixen över tid.
Lägger vi också in en förväntad tillväxt så blir summan av behovet förbränningsmotorer fortsatt stor.
Slutsats, förbränningsmotorn är inte död på ett tag.
-
- 21 maj, 2025
Hela vägen från Phoenix: EVS 38 rullar in på Svenska mässan
- För fordonsindustrin är det jämförbart med att få ett OS till stan, och nu är det snart dags att tända...
-
- 21 maj, 2025
”Is i magen är en bra strategi”
- Tullar och sanktioner är något som ger världens industrialister sömnlösa nätter. Att navigera mellan de handelspolitiska grynnorna är komplicerat, och...
-
- 21 maj, 2025
Få koll på läget – boka in SLD den 9 oktober
- Exporterande och importerande företag världen över befinner sig i ett jobbigt läge på grund av det pågående handelskriget. Inte minst...
-
- 21 maj, 2025
Svenska OEM:er redovisar starka siffror för 2024
- Under ett bra år är en rörelsemarginal på 12 procent ett riktmärke när det gäller tunga fordon, på personbilssidan ligger...
-
- 21 maj, 2025
Sänkta kostnader när processen för metallskydd vänder inåt
- Att hitta nya sätt att skydda metall från korrosion och försprödning i aggressiva miljöer är varje materialforskares dröm. TerraBarrier i...