Nyheter från FKG
- 12 april, 2021
-
Kort från Sidahl v15
Förra veckan så hade jag ett Teams med Scania där man redogjorde för ett möte man haft med svenska storbanker.
Syftet med mötet var att informera kreditgivarna att den tunga fordonsindustrin inte på något sätt är ”hotad” på grund av elektrifieringsracet. Bakgrunden till deras möte med bankerna är deras okunskap kring vår industri som många gånger leder till att vi får svårt med krediter.
Alltså, Scania hjälper sina leverantörer med att förklara.
Som du ser i bilden så kommer Scania att nå 20% mindre CO2 belastning med en kombination av vidareutvecklad förbränningsmotor (tänk på att Scania har ett helt nytt gjuteri – miljardinvestering), körsystem som hjälper föraren samt en del elektriskt, BEV och PHEV.
Så långt planen. Än mer tydligt blir det om man betraktar mixen över tid.
Lägger vi också in en förväntad tillväxt så blir summan av behovet förbränningsmotorer fortsatt stor.
Slutsats, förbränningsmotorn är inte död på ett tag.
-
- 20 september, 2023
Utställare på SLD 2023
- SLD bjuder inte bara insiktsfulla presentationer, analyser och diskussioner – nätverkande i utställningsytan under pauserna är minst lika nyttigt. I...
-
- 20 september, 2023
Fem nominerade till Stora Leverantörspriset
- Förra veckan hade priskommittén för Stora Leverantörspriset 2023 möte för att diskutera årets nomineringar. Fem företag har nominerats men bara...
-
- 20 september, 2023
SLD2023: Noll klimatavtryck i fokus för Polestar
- En månad kvar till SLD2023, som vanligt med en uppställning tunga branschprofiler. En av dem är Klas Magnusson på Polestar,...
-
- 20 september, 2023
EU inför CO2-beskattning av importerade varor
- 1 oktober påbörjar EU arbetet med att införa CO2-beskattning av importvaror. Främst berörs införsel av CO2-intensiva produkter av järn, stål...
-
- 20 september, 2023
NIRA Dynamics om IAA: ”En extremt bra vecka”
- Arrangörerna av IAA Mobility bör känna sig nöjda med årets evenemang. Över 500 000 personer tog sig till München för...