Nyheter från FKG
- 12 april, 2021
-
Kort från Sidahl v15
Förra veckan så hade jag ett Teams med Scania där man redogjorde för ett möte man haft med svenska storbanker.
Syftet med mötet var att informera kreditgivarna att den tunga fordonsindustrin inte på något sätt är ”hotad” på grund av elektrifieringsracet. Bakgrunden till deras möte med bankerna är deras okunskap kring vår industri som många gånger leder till att vi får svårt med krediter.
Alltså, Scania hjälper sina leverantörer med att förklara.
Som du ser i bilden så kommer Scania att nå 20% mindre CO2 belastning med en kombination av vidareutvecklad förbränningsmotor (tänk på att Scania har ett helt nytt gjuteri – miljardinvestering), körsystem som hjälper föraren samt en del elektriskt, BEV och PHEV.
Så långt planen. Än mer tydligt blir det om man betraktar mixen över tid.
Lägger vi också in en förväntad tillväxt så blir summan av behovet förbränningsmotorer fortsatt stor.
Slutsats, förbränningsmotorn är inte död på ett tag.
-
- 19 september, 2024
De är nominerade till Stora Leverantörspriset
- Den 10 oktober, på SLD2024, ska det prestigefyllda Stora Leverantörspriset delas ut. Juryn, som består av de två förra vinnarna...
-
- 18 september, 2024
SLD 2024: ”Det gäller att skaffa sig fingertoppskänsla”
- Räntorna är på väg ner, men börsen är fladdrig liksom de globala handelsrelationerna. För att få bättre insikt i läget...
-
- 18 september, 2024
Stora leverantörspriset – han är med och väljer vinnaren
- Stora leverantörsdagen är mer än föredrag på hög nivå, intressanta utställare och ett tillfälle för branschen att träffas. Det är...
-
- 18 september, 2024
EU:s konkurrenskraft måste framtidssäkras
- Det är allvar nu för EU:s tillväxt. Därför krävs ett antal kraftfulla insatser för att framtidssäkra den europeiska industrins konkurrens-...
-
- 18 september, 2024
FKG:s kommentar: Krav på dedikerad industriminister aktualiseras
- En viktig slutsats av Draghis rapport är att de industriella frågorna måste högre upp på den politiska agendan inte bara...