Nyheter från FKG
- 19 februari, 2024
-
Kort från kansliet v8
Lägre volym och högre omsättning
Men först – Mexiko!
FKG ska till Mexiko! 12-14 mars är det en högnivådelegationsresa inplanerad dit med Team Sweden. Team Sweden är ett begrepp för samverkan mellan olika myndigheter, som sker för att sätta Sverige på kartan genom besök i olika länder. Mexiko är ju en del av IRA (Inflation Reduction Act), eller rättare sagt går under samma IRA som USA. Det gör för övrigt även Canada.
Mexiko har ju en längre tid varit ett produktionsland för bl.a. amerikanerna, och nu börjar man ställa om för EV produktion. Tesla har t.ex. fått ok att sätta spaden i marken för sin nya fabrik. Enligt rykten i branschen ska de sänka produktionskostnaderna med upp till 40% jämfört en traditionell OEM… BYD förväntas offentliggöra sina investeringsplaner för Mexiko och Nuevo Leon trakten (gränsar till USA). Även BMW, Stellantis och KIA har redan offentliggjort sina planer för elfordonsfabriker i Mexiko. Påverkar detta oss i EU? Ja, det tror vi att det gör. Vi kommer nog att se en viss export från Mexiko till EU på grund av lägre investeringar (läs statsstöd) och lägre produktionskostnader.
Global Automotive Supplier study 2023
Vi fick en intressant rapport från Roland Berger i veckan. Den heter Global Automotive Supplier study 2023. Supersummeringen är väl att det inte kommer bli sig riktigt likt framåt… För att citera en konsult som varit med och gjort rapporten:
”Många leverantörer behöver dedikerade prestationsprogram för att stabilisera sina marginaler och säkra företaget mot framtida osäkerheter. De borde ompröva alla aktiviteter, specifikt när det gäller produktportfölj, produktionsplatser och försörjningskedjans strukturer.”
Det täcker ju i praktiken in nästan allt, eller hur? Men så mörkt kan det inte vara känner vi. Det finns många i Sverige som har hög konkurrenskraft genom smarta lösningar, hög automation och framför allt tillgång till billig, grön energi.
Volvo Cars satsar på nya mål
En annan intressant spaning är Volvo Cars VD Jim Rowan uttalande i samband med deras 2023 rapport. Volvo Cars går ifrån sitt mål på antalet sålda bilar (målet var innan 1.2 miljoner bilar 2026). Nya målet är baserat på omsättning och vinstmarginal. De lyder 550–600 miljarder i omsättning med en vinstmarginal på 8%. Detta är sunt och en bra signal för framtiden. Ett fokus på omsättning istället för volym tyder ju också på att vi går mot det som vi på FKG har snackat om längre – Lägre volymer men Högre omsättning framåt. Kul kvitto på att vi på FKG har koll på det vi snackar om 😉
-
- 10 oktober, 2024
Satsning på grönt stål tog hem Stora Leverantörspriset
- Stora Leverantörspriset 2024 går till SSAB för att de med sin satsning på grönt stål visat en ”förmåga att möta...
-
- 07 oktober, 2024
SLD 2024 – sponsorerna som gör det möjligt
- SLD är en smältdegel av nätverkande och kunskap som är viktiga för industrins leverantörer. Såväl talare, deltagare, utställare och sponsorer...
-
- 03 oktober, 2024
Nätverka bland utställarna på SLD 2024
- SLD bjuder inte bara insiktsfulla presentationer, analyser och diskussioner – nätverkande i utställningsytan under pauserna är minst lika nyttigt. I...
-
- 02 oktober, 2024
”Svenska leverantörer är viktiga för vår framtida tillväxt”
- Hallå där, Thomas Sandblom, global chef för Propulsion and Energy Procurement på Volvo Cars. Mot bakgrund av Volvo Cars, VCC,...
-
- 02 oktober, 2024
RISE på SLD 2024: Stöttar utvecklingsresan för automotive
- I en bransch som automotive, som är så upptagen med att ställa om, är det naturligt att det finns ett...