Nyheter från FKG
- 09 september, 2024
-
Kort från kansliet v37
Scanias betaltider och uppförsbacke för Volkswagen
Vi har under en tid fått höra från flera håll om att affärsförbindelserna med Scania håller på att försämras. En utveckling som vi är starkt emot och självfallet lägger mycket fokus på. Igår hade Peter ett högnivåmöte med Scania inköp. Scania bekräftar att men har startat ett arbete med att stärka kassan och vill numera ha längre betaltider från leverantörerna. Peter lyfte också att det finns tecken på att Scania sätter i system att inte betala enligt överenskomna tider (även de lägre) men detta är något de själva bestämt dementerar. Scania inköp säger att de agerar och informerar internt att de betaltider som är enligt avtal ska hållas.
Det finns mer information om detta men det är inget som lämpar sig att skriva i KoG – om ni har problem som ni vill bolla är ni som alltid varmt välkomna att ringa. Men ett konkret snabbt tips som vi brukar ge er är att i era förhandlingar referera till att pengar kostar pengar just nu, och därför endast gå med på längre betaltider mot en kostnad på 4%.
Molnen hopar sig över Volkswagen
VW har senaste månaderna kommit med en del drastiska besked och fler är att vänta. Det tuffa läget på europeiska marknaden, nya aktörer från Kina och att Tyskland som produktionsland tappar i konkurrenskraft ligger bakom enligt egen utsago. Det befintliga sparprogrammet och pensionsavgångar räcker helt enkelt inte. Det avtal som utesluter uppsägningar till 2029 sägs upp, varsel och frågan om att stänga fabriker ligger också på bordet, till fackets bestörtning. Under Q2 backar VW Groups totala försäljning med 0,6%, värst är det för Bentley, MAN, Navistar, Porsche och Audi medan plus märks hos SEAT, Scania och VW Truck&Bus. För VW låg försäljningsmarginalen på 2,3% Q2, en bra bit under målet i 2023 års sparprogram på 6,5%.
Det kan vara värt att påminna sig om hur bjässen Volkswagen Group ägs, nämligen till 53,1% av Porsche, 20% delstaten Niedersachsen, 17% Emiratet Qatar och resterande 9,9% av övriga ägare. Arbetstagarrepresentanter tillsammans med Niedersachsen har majoritet i styrelsen. På onsdagen hölls stormöte med de anställda och det hårda budskapet från ledningen var att volymerna inte heller i framtid kommer vara tillräckliga, för VW-koncernen innebär det två monteringsfabrikers kapacitet för mycket, runt 500 000 fordon… Därtill väntar kollektivavtalsförhandlingar i oktober där facket kräver 7%. Ekonomiska experter menar att situationen delvis är egenskapad och strukturell snarare än driven av lönekostnader. VW har agerat för sent under de lönsamma åren och lämnat segment öppna för utomeuropeiska konkurrenter.
Ytterligare moln på himmeln är hotet om böter då CO2-målen för OEMer börjar gälla. VW måste upp från 10 till 25% laddbara bilar 2025 vilket är osannolikt. Fords utmaning är ännu större medan för Mercedes och Stellantis aning mer inom räckhåll. För VW riskerar böter bli så höga att det vore ett bättre alternativ att sälja elbilar helt utan vinstmarginal som Automobilewoche torrt konstaterar.
På leverantörssidan har sommaren inneburit en rad konkurser i Tyskland. Förenklat är roten till problemen låga försäljningsvolymer, särskilt elbilar, som gör att investeringar tar för lång tid att löna sig. Satsningar läggs på is och leverantörerna har, vid sidan om fluktuationer i råmaterial- och energipriser, svårt att nå planerade skalfördelar pga breda modellprogram.
Tyskland brottas med låg tillväxt och med en koalitionsregering som har svårt att enas, vilket var tydligt i förra årets budgetkaos då tänkta miljarder för klimatsatsningar gick i stöpet. Ingen har väl missat valresultat i Thüringen och Sachsen där höger- och vänsterextrema gick starkt fram, vilket gör att invandring/immigration och kriget i Ukraina suger upp det mesta av syret i den politiska debatten. Ett försök från regeringen att öka efterfrågan på elbilar är ett initiativ med skatteincitament för tjänstebilar som särskilt anses främjar de tyska premiummärkena, men detta måste genom parlamentet innan det är klart.
För att avsluta i lite mer upplyftande ton så står det nu klart att Karin Rådström tar klivet upp från att ha rattat Mercedes-Benz Trucks till att ta över hela Daimler Truck. Stort grattis Karin!
SLD2024 – viktigare än någonsin?
Ja det händer ju mycket på marknaden just nu, och vi skulle säga att det hemliga verktyget för att överleva är information, att vara uppdaterad. Det är just därför som vi valt temat Driving: change: Redefining market dynamics för årets SLD den 10 oktober i Göteborg. Dagen kommer nämligen erbjuda information och analyser från både Europa, Kina och USA från några av de tyngre namnen. Och vi vet ju alla att det inte bara är från scenen man får nytta, att samtala med andra personer som befinner sig i liknande situation som en själv är också A och O. Det är därför vi arrangerar denna typen av event, så om ni inte redan har anmält er – gör det nu HÄR! Detta år erbjuder vi även att medlemmar kan gå 4 personer för priset av 3 från samma företag.
-
- 15 januari, 2025
Svar från Wallenberg – men ingen inbjudan från Busch
- Den reella effekten av ”den perfekta stormen” kring betaltiderna – i form av politiska beslut – dröjer. Men Wallenbergsfären har...
-
- 15 januari, 2025
Rapport från Las Vegas: AI-dominans på CES-mässan
- 2025 års upplaga av CES, Consumer Electronic Show, gick av stapeln förra veckan i Las Vegas. I vanlig anda erbjöd...
-
- 15 januari, 2025
Fortsatt volatilt på råvarumarknaden
- FKG:s spanare kring råmaterialen har haft ett nytt möte. Och den som längtar efter en mer stabil marknad blir tyvärr...
-
- 15 januari, 2025
Recas hjälper småbolag att lyfta
- Trollhättebaserade teknikkonsulten Recas lockar med full tillgång till Saab/Nevs testlabb och en bred verktygslåda för ökad lönsamhet. Deras mission är...
-
- 15 januari, 2025
En doldis med världsrykte
- Då och då stöter vi på dem. Människorna som inte tycker att pensionering och ledighet resten av livet är något...