Nyheter från FKG
- 02 september, 2024
-
Kort från kansliet v36
Att det kan vara svårt att hålla koll på allt som sker i den tid (djungel?!) vi befinner oss i just nu är ett faktum, och det kräver tid. Vårt jobb är bland annat att förenkla för er, genom att ge er information och verktyg som vi tycker är relevanta. När det kommer till hållbarhet och krav/direktiv samt diverse mål framöver så har vi hittat en lösning som vi tror kommer kunna gynna er jättemycket!
Innan semestern så tog vi beslutet att försöka sätta ihop en hållbarhets-roadmap som visar vad som börjar gälla när, och för vem. I våra efterforskningar kring detta så har vi förstått att vi inte behöver uppfinna hjulet (som med alla fantastiska idéer man får så är det oftast någon annan som tänkt på det tidigare – troligtvis enda anledningen till att en annan ännu inte blivit erkänd uppfinnare och miljonär……). I detta fall mycket tacksamt dock, det är nämligen så att FKGs spanska motsvarighet SernAuto har gjort ett fantastiskt projekt där de har samlat information om hållbarhetsfrågor i en databas – vilka olika lagkrav som finns och när de börjar gälla. I samma system har de också samlat vad OEM tycker och kräver av sina leverantörer på ett överskådligt sätt. Detta är ett gediget arbete och mycket matnyttigt, men i dagsläget bara på spanska. Vi startar en dialog med SernAuto (och Clepa) med målet att ni ska få tillgång till denna databas (på engelska) förhoppningsvis redan i höst. Positivt också att den uppdateras med ny information hela tiden.
På tal om mål och OEM, Sofia Ohnell från RISE drog en bra sammanfattning om OEMernas mål framåt på vårt Strategiseminarium i april. Den hittar ni som inloggade medlemmar HÄR.
Det senaste kring skyddstullar mot elbilar tillverkade i Kina
Någonting annat som är lite klurigt just nu är om hur vida det i EU kommer införas skyddstullar mot elbilar tillverkade i Kina. Vi anordnade därför ett seminarium på detta temat igår, där Mattias Bergman (vd Mobility Sweden) och vår egen Peter Bryntesson gav sin syn på hur det ser ut just nu. Vi är emot dessa skyddstullar då vi tror att riskerna för ett handelskrig blir för stora. Däremot så hoppas vi på att man tack vare ”hotet” om tullar kan hitta en lösning som innebär en mer rättvis konkurrens. Dagens flöden mellan Kina och EU är stora (se bild). Man ska dock ha med sig att det råder stor orättvisa även inom Kina, då vissa fordonsaktörer får mer hjälp än andra. Vad som än händer kommer vi få se kinesiska elbilstillverkare producera fordon i Europa – dessa är på väg in. För er som är intresserade av att höra mer så hittar ni som inloggade medlemmar seminariet inspelat HÄR.
-
- 04 september, 2024
Svensken som ska samordna frågorna om EU:s tillväxt och konkurrenskraft
- Jörgen Warborn, moderat och småföretagare, får ett av de allra tyngsta politiska uppdragen inom den konservativa partigruppen i Europaparlamentet. Han...
-
- 04 september, 2024
Bråttom att nominera din kandidat till Stora Leverantörspriset
- Nomineringen till Stora Leverantörspriset 2024 är i full gång och du kan avgöra utgången. Men det är snabba ryck. Skicka...
-
- 04 september, 2024
IAA nästa för Business Region Göteborg
- Med bara några veckor kvar till IAA Transportation i Hannover (17–22 september) har Joel Görsch, etableringsrådgivare på Business Region Göteborg,...
-
- 04 september, 2024
FKG intar huvudstaden
- Att finnas i fordonsklustret nummer ett, Göteborg, är en självklarhet för FKG. Men nu tar organisationen ett nytt kliv och...
-
- 04 september, 2024
Experter på bilens textildetaljer – Artex expanderar
- Egen formsprutning av skumdetaljer i Finland och ökad kapacitet inom transportsektorn: Artex i Mjölby har gjort flera strategiska företagsförvärv på...