Nyheter från FKG
- 22 januari, 2024
-
Kort från kansliet v3
CES och Norrbotten – fullt upp är lika med mycket text!
CES
Hallå 0-100! Kansliet gick från julledigt till 100 km/h genom att börja året med att åka till Las Vegas och gå på CES! (ni vet, Consumer Electronic Show, en elektronikmässa som har blivit typ världens sjunde största bilmässa). Vi var ju där förra gången 2020 och var således svintaggade på att se stegen som tagits sen dess.
Och vad kan vi konstatera? Mässan fokuserade detta år på framför allt tre trender: AI, hållbarhet och inkludering.
Vår första spaning är att det helt ärligt inte har hänt så mycket revolutionerande inom tekniken. Det är liksom inte något problem längre. Utmaningen hos OEMer ligger i att VETA vad som är de bästa lösningarna. Vad ska man göra med tekniken och med all data man har? Det har man inte riktigt 100% koll på, och med det kommer vi in på nästa spaning – kundperspektivet. Det är definitivt något som man nu på allvar bryr sig om (känns sjukt att skriva denna mening, att det är groundbreaking att titta på vad kunden faktiskt vill ha…).
AI används optimistiskt för att lösa uppgifter som den helt enkelt gör bättre och mer effektivt än människan, så att människan kan fokusera på att vara kreativ och komma på vad vi vill ha. Man tryckte mycket på generation Z, dels deras tekniska kompetens och intresse, men framförallt på vad de (och människan i allmänhet) vill ha. Vad är det som gör att man köper en bil? Vilket värde får man? Vi är inte längre lika benägna att betala för en massa features som vi inte använder. Det ska vara mer personifierat (som en smartphone). EV står inte längre bara för Electric Vehicle utan också för Emotional Values, även ”Peace of mind” är en stor faktor – alltså minimera elbilsångesten genom större laddningsnätverk, högre säkerhet och snabbare laddning.
Kineserna är ju redan långt gångna när det kommer till att beakta kundperspektivet, vilket så klart är en av anledningarna till deras stora konkurrenskraft. Så vad kan de traditionella OEMerna trycka på då? Jo, deras historia… Det är klart att Merca m.fl. presenterade coola tekniska lösningar, men det enda de egentligen verkligen kan konkurrera med är att de har historia. Något Mercedes tryckte hårt på i sin monter. Med det sagt så presenterades en hel del bra lösningar från de traditionella. Hyundai visade upp en modullösning, som kan komma att konkurrera med den tunga sidans lättare varianter, genom att bygga på fler moduler beroende på färdens syfte – riktigt smart!
Hållbara klimatlösningar var det första som nådde ögonen i majoriteten av montrarna, inkludering där man fokuserade mycket på bl.a. funktionshinder var också ett återkommande tema. Allt kokades till slut ihop i det nu mer vanliga budskapet – vi alla måste arbeta tillsammans för att få till den bästa och mest revolutionerande utvecklingen (hallå Silicon Valley, hela grundstenen i att de alltid är längst fram). Men på mässan var detta något man verkligen uttalade i sina montrar. ”Togg’ether” stod det i Toggs monter (turkarnas personbils-satsning, som några av er levererar till).
Sist men inte minst så bjöd mässan på en rejäl teknik-flopp! En AI analyserade undertecknads (Bellas) ansikte och satte åldern till 37. TRETTIOSJU?!?!? Blev sugen på att leka rockstjärna och kasta skiten ut genom fönstret, VEM blir dissad av en MASKIN?!?!?!?! Klar adress till Virdarson, som alltså är 31… Nu mer med grava trust issues för de där artificiella intelligenserna……
Norrbotten
Från Vegas till Norrbotten! FKG är en nationell organisation, och det var längesen vi besökte norr. Denna vecka har vi spenderat i Luleå, Arvidsjaur, Arjeplog och Skellefteå och här har det minst sagt varit KALLT! Första dagarna så bottnade vi på -37 C, vilket var ett personligt rekord för både Bella och Peter.
Vi har under veckan besökt 4 testanläggingar, vilka har varit helt fantastiska. Kul fakta som vi vill dela med oss av: VW koncernens testanläggning ligger i Slagnäs (< 50 invånade) och har ett hotell på anläggningen som är det största hotellet norr om Arlanda (440 rum). Första veckan på testsäsongen kommer 33 lastbilar upp med prov- (prototyp-)bilar. Det finns runt 3000 provbilar i området för test varav cirka 50% är rena elbilar nu iår. En imponerande business som omsätter 1.3 miljarder årligen.
Skellefteåbesöket startade med ett besök hos Northvolt. Detta är en anläggning som är en byggarbetsplats men samtidigt producerar batterier. Mycket fokus på hållbarhet och de har redan idag 70% lägre CO2 avtryck än sina konkurrenter, men tycker ändå att det är för högt. Idag arbetar 3 000 på plats i Skellefteå och 5 500 totalt på Northvolt. Blev ju klart i veckan att de säkrat 50 miljarder i grönt lån vilket enbart går in i verksamheten i Skelltefteå. 2 ”skepp” till håller på att färdigställas, och även deras återvinningsfabrik som heter Re-volt. Re-volt ska stå klar 2024 och vid max kapacitet så kommer 50% av råvarorna i Northvolts nya batterier komma från Re-volts återvinning.
Därtill har vi träffat Region Norr och Västerbotten för diskussion om hur svensk fordonsindustri kommer att utvecklas och vilken roll norra Sverige kommer att spela. Helt klart är att denna region en otrolig tillväxtregion med en massa investeringar. 1400 miljarder fram till 2040 för att vara exakt.
Riktigt kul var det att träffa Skellefteå Kraft och diskutera energi-/effektbehov för framtiden. De gör en massa projekt som är bra bland annat kopplade till laddinfrastruktur. Vi bodde även i deras hus som är helt frånkopplat från nätet och helt självförsörjande på el (även under vintertid).
Bella (som är stoooort Växjö Lakers-fan) tyckte att det var svinkul att besöka den stora rivalens hemstad och strö lite salt i såren, skadeglad som man är 😊 Visade sig att det räcker att bara nämna staden Växjö här uppe så får man svaret ”hoppa ut ur bilen, du får gå” (vilket så klart gör det hela ännu roligare…).
Tack Robert Granström (ordförande i Swedish Proving Ground Association) för all planering kring resan.
-
- 12 mars, 2025
”Sveriges förmågor måste bli en del av EU:s fordonsstrategi”
- Som en del av EU-kommissionens strategiska dialog om det akuta läget i europeisk fordonsindustri, har kommissionen lagt fram en handlingsplan...
-
- 12 mars, 2025
Strategiseminariet: ”Bra med input från branschen”
- Det är den tiden på året när de svenska underleverantörerna till fordonsindustrin slår upp sina kalendrar och gör plats för...
-
- 12 mars, 2025
Svensk säkerhet: ”Vi har viktiga specialkunskaper”
- Säkerhetsläget har förändrats drastiskt på senare år, för att inte tala om de senaste veckorna. I det ständigt pågående arbetet...
-
- 12 mars, 2025
Setterwalls om uthyrningslagen: Dom i Malmö ger indikation
- FKG:s juristpartner Setterwalls Advokatbyrå följer utvecklingen kring den så kallade uthyrningslagen. En stor fråga under 2024 har varit i vilka...
-
- 12 mars, 2025
Startupen Veyra vill modernisera kvalitetsarbetet
- Dagens mjukvarusystem för statistisk kvalitetskontroll inom fordonsindustrin är dyra, föråldrade och komplicerade. Det hävdar SaaS-uppstickaren Veyra som nu utmanar jättarna...