Nyheter från FKG
- 25 mars, 2024
-
Kort från kansliet v13
El är billigare än olja…
…det är BYDs nya slogan i och med släppet av nya modellen Qin Plus EV. Denna modell är något som vissa tror kan vara startskottet på en ny era, där den elektriska drivlinan kan få fler massmarknadsprodukter. Vi alla vet ju hur mycket och hur länge det har pratats om vikten av omställningen till den elektriska drivlinan, man undrar ju varför vi inte ser ett större produktgenomslag? Svaret är väl egentligen ganska enkelt – världens mest sålda elbil är Tesla model Y, som befinner sig i premium segmentet. Det är självklart priserna, men också att man som konsument vill ha ett högt upplevt värde, i form av bl.a. räckvidd, som ställer till det för elbilens inträde på massmarknaden.
Men med sänkta priser och bibehållen räckvidd så kan elbilarna nu alltså börja närma sig detta, och vilka är först ut om inte kineserna? BYDs Qin Plus EV startar i Kina på dryga 15 000 US dollar, och har en räckvidd på 42 mil. OEMerna i väst vill ju inte vara sämre, och jobbar också för att komma ner i pris, med ett mål satt till 25 000 Us dollar. Prispressen påverkar så klart oss leverantörer till stor grad, vilket gör ett lösningsorienterat tänk kring produkter väldigt konkurrenskraftigt. Att kunna skapa mer värde till ett bättre pris. Detta är något vi kommer dyka djupare i på vårt Automotive Strategy Seminar tillsammans med Scania den 17 april KLICKA!
Värt att nämna är att BYDs billigaste elbil i Kina ligger på ca 10 000 US dollar. TIOTUSEN DOLLAR?!?! Fatta att det är typ samma belopp som en annans dröm-VÄSKA kostar………
Batteriet är ju det som är en stor faktor till det höga priset, men med prognosen om att batteri-priset kommer sjunka med 40% från 2022 till 2025 så blir det än mer uppenbart att vi inte har långt kvar tills eldrivlinan är i nivå med förbränningsmotorn. Sett till hela livslängden så är det ju i de flesta länder (beroende så klart på priser, skatter etc) helt klart billigare med elbil. Varför marknadsförs det inte mer på det sättet? Mycket fokus ligger fortfarande på inköpspriset. Men med snabba steg närmar vi oss elbilens stora genomslag, var så säkra.
Att vi på FKG pratar mycket om just el är för att verkningsgraden och resursutnyttjandet är outstanding, det går inte att konkurrera med. Om vi vill att vår planet ska överleva så måste vi hushålla väl med de resurser vi har. Däremot är vi väldigt öppna för alla olika typer av tekniker, använda inom rätt områden. Ett ämne som det kommer dykas djupare i till hösten 😉 Men vi ska vara glada här i Sverige, vår tillgång till bra och billig el kommer vara/är avgörande i denna omställning.
Gabriella Virdarson, FKG.
-
- 10 oktober, 2024
Satsning på grönt stål tog hem Stora Leverantörspriset
- Stora Leverantörspriset 2024 går till SSAB för att de med sin satsning på grönt stål visat en ”förmåga att möta...
-
- 07 oktober, 2024
SLD 2024 – sponsorerna som gör det möjligt
- SLD är en smältdegel av nätverkande och kunskap som är viktiga för industrins leverantörer. Såväl talare, deltagare, utställare och sponsorer...
-
- 03 oktober, 2024
Nätverka bland utställarna på SLD 2024
- SLD bjuder inte bara insiktsfulla presentationer, analyser och diskussioner – nätverkande i utställningsytan under pauserna är minst lika nyttigt. I...
-
- 02 oktober, 2024
”Svenska leverantörer är viktiga för vår framtida tillväxt”
- Hallå där, Thomas Sandblom, global chef för Propulsion and Energy Procurement på Volvo Cars. Mot bakgrund av Volvo Cars, VCC,...
-
- 02 oktober, 2024
RISE på SLD 2024: Stöttar utvecklingsresan för automotive
- I en bransch som automotive, som är så upptagen med att ställa om, är det naturligt att det finns ett...