Nyheter från FKG
- 25 mars, 2024
-
Kort från kansliet v13
El är billigare än olja…
…det är BYDs nya slogan i och med släppet av nya modellen Qin Plus EV. Denna modell är något som vissa tror kan vara startskottet på en ny era, där den elektriska drivlinan kan få fler massmarknadsprodukter. Vi alla vet ju hur mycket och hur länge det har pratats om vikten av omställningen till den elektriska drivlinan, man undrar ju varför vi inte ser ett större produktgenomslag? Svaret är väl egentligen ganska enkelt – världens mest sålda elbil är Tesla model Y, som befinner sig i premium segmentet. Det är självklart priserna, men också att man som konsument vill ha ett högt upplevt värde, i form av bl.a. räckvidd, som ställer till det för elbilens inträde på massmarknaden.
Men med sänkta priser och bibehållen räckvidd så kan elbilarna nu alltså börja närma sig detta, och vilka är först ut om inte kineserna? BYDs Qin Plus EV startar i Kina på dryga 15 000 US dollar, och har en räckvidd på 42 mil. OEMerna i väst vill ju inte vara sämre, och jobbar också för att komma ner i pris, med ett mål satt till 25 000 Us dollar. Prispressen påverkar så klart oss leverantörer till stor grad, vilket gör ett lösningsorienterat tänk kring produkter väldigt konkurrenskraftigt. Att kunna skapa mer värde till ett bättre pris. Detta är något vi kommer dyka djupare i på vårt Automotive Strategy Seminar tillsammans med Scania den 17 april KLICKA!
Värt att nämna är att BYDs billigaste elbil i Kina ligger på ca 10 000 US dollar. TIOTUSEN DOLLAR?!?! Fatta att det är typ samma belopp som en annans dröm-VÄSKA kostar………
Batteriet är ju det som är en stor faktor till det höga priset, men med prognosen om att batteri-priset kommer sjunka med 40% från 2022 till 2025 så blir det än mer uppenbart att vi inte har långt kvar tills eldrivlinan är i nivå med förbränningsmotorn. Sett till hela livslängden så är det ju i de flesta länder (beroende så klart på priser, skatter etc) helt klart billigare med elbil. Varför marknadsförs det inte mer på det sättet? Mycket fokus ligger fortfarande på inköpspriset. Men med snabba steg närmar vi oss elbilens stora genomslag, var så säkra.
Att vi på FKG pratar mycket om just el är för att verkningsgraden och resursutnyttjandet är outstanding, det går inte att konkurrera med. Om vi vill att vår planet ska överleva så måste vi hushålla väl med de resurser vi har. Däremot är vi väldigt öppna för alla olika typer av tekniker, använda inom rätt områden. Ett ämne som det kommer dykas djupare i till hösten 😉 Men vi ska vara glada här i Sverige, vår tillgång till bra och billig el kommer vara/är avgörande i denna omställning.
Gabriella Virdarson, FKG.
-
- 21 maj, 2025
Hela vägen från Phoenix: EVS 38 rullar in på Svenska mässan
- För fordonsindustrin är det jämförbart med att få ett OS till stan, och nu är det snart dags att tända...
-
- 21 maj, 2025
”Is i magen är en bra strategi”
- Tullar och sanktioner är något som ger världens industrialister sömnlösa nätter. Att navigera mellan de handelspolitiska grynnorna är komplicerat, och...
-
- 21 maj, 2025
Få koll på läget – boka in SLD den 9 oktober
- Exporterande och importerande företag världen över befinner sig i ett jobbigt läge på grund av det pågående handelskriget. Inte minst...
-
- 21 maj, 2025
Svenska OEM:er redovisar starka siffror för 2024
- Under ett bra år är en rörelsemarginal på 12 procent ett riktmärke när det gäller tunga fordon, på personbilssidan ligger...
-
- 21 maj, 2025
Sänkta kostnader när processen för metallskydd vänder inåt
- Att hitta nya sätt att skydda metall från korrosion och försprödning i aggressiva miljöer är varje materialforskares dröm. TerraBarrier i...