Nyheter från FKG
- 16 september, 2024
-
Kort från Kansliet v 38
The future of European competetiveness
Nu är det allvar… På riktigt. I onsdags var Peter i Bryssel för ett möte med Steering Committee i Clepa. Helt uppenbart är att fordonsindustrin i EU är på väg att bli fullständigt överkörda. För att citera Mario Draghi (fd Italiens statsminister som I veckan släppte en rapport om EU konkurrenskraft): ”We have reached the point where, without action, we will have to either compromise our welfare, our environment or our freedom”. På ren svenska – gör vi inget i närtid så är vi rökta.
Igår var Peter också med på ett möte med Markus Schulte med titeln Head of Cabinet, Cabinet of Commissioner Iliana Ivanova (Iliana är EU-kommissionär för innovation och forskning). Han fick frågan om han tror att Mario Draghis rapport blir en ”skrivbordslåderapport” och det blev ett tydligt nej. Denna kommer att få genomslag i EU.
Ämnet VW och tysk OEM kom naturligtvis också upp och här startar vi med ett räkneexempel så att ni förstår magnituden i vad vi har framför oss.
2025 så sänks utsläppskraven på personbilar till 93,6 g CO2/km, vilket gäller 2025-2029. Efter det 49,5 g CO2/ km.
Om en OEM missar detta mål (vilket många kommer att göra) så måste man betala böter. I VWs fall så leker vi med tanken att man missar med 7g CO2/km (över flottan i EU). Böterna blir 95 Euro x 7g x 1 000 000 bilar (volym i EU) = 665 miljoner Euro eller 7.5 miljarder Sek… Och VW är inte ens nära att nå ”bara” 7g över…
Utöver detta vinstvarnar man och har retat upp IG Metall med att säga upp ett antal kollektivavtal. Problemet är att Fackföreningen plus Niedersachen bundesland har majoritet i VW styrelse.
Tillbaka till Draghis rapport – den pekar ut fordonsindustrin och speciellt leverantörsindustrin som synnerligen viktig. Därtill skriver han att EU helt saknar en Masterplan för att rädda just fordonsindustrin.
Vår kollega i branschen, Hildegard Müller som är VD för VDA (tyska FKG), swingar just nu för fullt i olika forum – det är Berlins fel och det är Bryssels fel att man inte tidigare har lyssnat på just VDA… Men kom igen – vi alla har ju vetat om detta väldigt länge, så vad är den egentliga anledningen till att vi befinner oss där vi är…?
Vi i Sverige då? Jo, vi är en liten Fiat 500 som just nu ligger i omkörningsfilen på Autobahn och tuffar på för fullt 😊 Vi är absolut berörda men vi har också stora möjligheter att vinna mark nu.
Avslutningsvis så kan vi inte nog poängtera att årets SLD2024 den 10 oktober kommer att bli den viktigaste på årtionden. Kanske den viktigaste genom alla 36 år som FKG har funnits. Värt att prioritera helt enkelt -> ANMÄL DIG NU.
-
- 09 april, 2025
Intensivt lobbyarbete för leverantörsindustrins villkor
- Det är tuffa tider för europeisk fordonsindustri. Förlorad innovations- och konkurrenskraft tillsammans med USA:s biltullar skapar en utmanande cocktail för...
-
- 09 april, 2025
CLEPA:s generalsekreterare ser ett vägskäl för Europa
- Om nu någon trodde något annat: Europeiska underleverantörer till fordonsindustrin för en hård tillvaro. Det är också vad som kommer...
-
- 09 april, 2025
Stark laguppställning på Automotive Strategy Seminar
- Årets Automotive Strategy Seminar försvarade sin position. 115 personer kom till Södertälje Science Park för att lyssna på tunga branschföreträdare...
-
- 09 april, 2025
Uppsalaforskare hittade nyckeln till säkrare vätgasbilar
- Serieentreprenören Bo Hammarlund hade ställt in sig på pension när en ny spjutspets-innovation kom i hans väg i fjol. Nu...
-
- 26 mars, 2025
Scania: Konkurrenskraft kräver ständigt förbättringsarbete
- En utökad automationsgrad med stöd av digitalisering och AI är avgörande för konkurrenskraften. Den stora utmaningen är att kombinera detta...