Nyheter från FKG
- 10 december, 2024
-
Kontentan: FKG:s hållbarhetsgrupp den 21/11 2024 med Scania som gäst.
Fem snabba svar om vad FKG centralt jobbar med just nu:
1 Vad är kunderna beredda att betala för?
Vi har regelbundet dialoger med OEM om detta på en hög nivå. 50% av leverantörerna till bilindustrin har en vinst marginal lägre än 5 %. Så kan vi inte ha det, vi startade ett mervärde projekt under våren, vad kan vi som leverantörer till föra i ett tidigt stadie i en produkt design, OEM har varit positiva initialt. Uppdatering kommer från FKG
2 Vi får otydliga besked från kunderna.
FKG försöker trycka på för att få tydliga besked vad som gäller, men det är inte så lätt att få, ingen vet riktigt vilka krav som kommer att ställas från slutkund, i den stora omställningen.
3 Att samla data gemensamt inom FKG:
ICON Soft driver ett projekt i ärendet på FKG:s uppdrag och med stöd från Vinnova.
4 FKG tar fram en Matris:
Den ska kartlägga och beskriva alla de regler som gäller på EU nivå men också på Sverige nivå, avseende hållbarhet.
5 Vem tar kostnaderna för omställningen?
Slutkunden borde vara svaret, enligt FKG:s åsikt. Dialog med OEM pågår.Nina Vikkula från Scania avdelning: hållbara inköp
Nina Vikkula jobbar på Scania Inköp med fokus på klimatfrågan i leverantörsledet. Scania har som mål att nå nettonoll koldioxidutsläpp i hela värdekedjan till år 2030.
Den största påverkan finns idag i användningsfasen, 96% och har i och med det högst fokus. Endast 2% kommer från leverantörskedjan. Vikten av att jobba med klimatfrågan i leverantörskedjan kommer att öka i takt med att Scanias fordon drivs i större utsträckning av el.
Av totala klimatpåverkan från leverantörsledet i en el lastbil kommer 52% från batterierna, 26% från stål, 5 % från gjutjärn och 4 % från aluminium.Kontentan från våra runda-zoom-samtal
Vilka utmaningar står ert eget företag inför då ni vet att ni behöver nå net Zero 2050 eller tidigare?
Utmaningar i material i scoop 3. Hitta rätt material från stålindustrin. Råmaterialet är utmaningen. Vi vill in tidigt i utvecklingsfasen då kan vi styra in på mer hållbart material.
Kostnaden för omställningen. Svårigheten att samordna transporter hjälp av kunderna. Kunderna måste välja hållbara material för att vi ska kunna komma vidare. OEM hänvisar oss att handla från en viss leverantör och ofta är det leverantörer som ej kan erbjuda den bästa råvaran ur ett hållbarhetsperspektiv. Resursfråga i egna bolaget. Kunderna är inte villiga att betala för hållbara produkter. Rapporteringsverktyg ej enhetliga. Blandade material gör att det ej går att återvinna materialet i nästa fas. Krav på förlängda betalningsvillkor från OEM motverkar omställningen.
Hur kan vi hjälpa Scania att nå sina 2030 mål samt Net Zero 2050?
Vara med tidigt i designfasen för att jobba med rätt material. Många gånger sker kontakter om materialval bara när OEM byter plattform, i befintliga plattformar skulle man kunna öppna upp för ett hållbarhets facelift. Hållbarhetsfokus måste genomsyra hela organisationen hos Scania, kostnadsfokus helt dominerande idag. Vi kan ta steg redan nu och behöver inte vänta till 2030.Stor leveransfördel av svenska leverantörer. När vi har idéer vet vi ej vart vi ska vända oss hos Scania.
Kommentar från Nina Vikkula:
Håller med om att leverantörerna behöver komma tidigt in i designprocessen. Men Scania har inte tagit fram något koncept för detta ännu men det måste komma. Scania har med i sin kalkyl att det kommer att kosta att ställa om men det är en utmaning att få slutkunden att vilja betala för det. Detta gör att Scania kommer att jobba med kostnadsfokus och med gröna premier, det är en balansgång och en utmaning.
Byta roller
Om Nina Vikkula som idag jobbar på Scania med hållbara inköp, skulle byta jobb och bli hållbarhetschef hos en leverantör till Scania så skulle Nina fokusera på följande områden:
Hålla koll på all lagstiftning som kommer på hållbarhetsområdet. Göra en GAP analys vad behöver vi göra mer av och vad behöver vi göra mindre av. I Scania talar vi internt om en tsunami av lagstiftning på området.
Kartlägga vad kunder har för krav på sina leverantörer framåt. På vilket sätt kan vi som leverantörer bidra till omställningen hos våra kunder.
Är du medlem i FKG och intresserad av att läsa mer om Hållbarhetsgruppen? Klicka HÄR.
-
- 15 januari, 2025
Svar från Wallenberg – men ingen inbjudan från Busch
- Den reella effekten av ”den perfekta stormen” kring betaltiderna – i form av politiska beslut – dröjer. Men Wallenbergsfären har...
-
- 15 januari, 2025
Rapport från Las Vegas: AI-dominans på CES-mässan
- 2025 års upplaga av CES, Consumer Electronic Show, gick av stapeln förra veckan i Las Vegas. I vanlig anda erbjöd...
-
- 15 januari, 2025
Fortsatt volatilt på råvarumarknaden
- FKG:s spanare kring råmaterialen har haft ett nytt möte. Och den som längtar efter en mer stabil marknad blir tyvärr...
-
- 15 januari, 2025
Recas hjälper småbolag att lyfta
- Trollhättebaserade teknikkonsulten Recas lockar med full tillgång till Saab/Nevs testlabb och en bred verktygslåda för ökad lönsamhet. Deras mission är...
-
- 15 januari, 2025
En doldis med världsrykte
- Då och då stöter vi på dem. Människorna som inte tycker att pensionering och ledighet resten av livet är något...