Nyheter från FKG
- 13 april, 2022
-
Konkurrensreglering och fordonsdata på eftermarknadskonferens
Konkurrensreglering, rätten till den fordonsgenererade datan och framtidens eftermarknad när omställningen till elektromobilitet slår igenom. Där har vi några av punkterna på CLEPA:s eftermarknadskonferens 1-2 juni i Bryssel.
I nuläget talar allt för en förlängning med fem år av det konkurrensreglerande ”gruppundantag” som finns motorfordonsunderhållstjänster (bilverkstad, reservdelar och tillbehör). På brysselengelska benämnt MVBER. Men konkurrensregleringen kommer att anpassas till den tekniska utvecklingen, uppger EU:s konkurrensutredare. Den nya konkurrensregleringen för eftermarknaden träder i kraft 1 juni 2023.
De affärsmöjligheter som konkurrensregleringen innebär är viktiga för många leverantörsföretag inom framför allt den prispressande personbilstillverkningen. Men konkurrensregleringen öppnar även upp för leverantörsföretag som vill sälja direkt till de olika fristående reservdelsaktörerna som finns inom tunga fordon och industrimotorer. Detta är något inte alltid framkommer när man pratar om konkurrensregleringens möjligheter. Utan personbilar är i fokus.
En annan punkt är dragkampen om ”bilens svarta guld”, den kund- och fordonsgenererade datan. Efter ett allt för intensivt springande och tassande bakom ryggen i maktens korridorer i Bryssel från ACEA, europeiska OEM:er och i vissa fall även stora Tier1-leverantörer, har EU-kommissionen valt gå vidare med att utreda en sektorsspecifik datalagstiftning. Den är ett förslag från företrädare för tredjepart – konsument, verkstäder, reservdelsleverantörer med flera. Målsättningen är att EU-parlamentet ska ta ställning till ett lagförslag för den fordonsgenererade datan senast april 2024.
I takt med allt fler elektriska och uppkopplade fordon, förändras även bileftermarknaden. Allt bättre produktkvalitet och med den allt färre reservdelar, servicepunkter och allt längre serviceintervaller har för vissa märken halverat verkstadsbehovet under de senaste 20 åren. Nu kommer elektrifieringen, där transmissionen är en klump med 70-80 delar som ska underhållas, vilket ska jämföras med en konventionell transmission med uppemot 2000 delar.
Branschorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, räknar med att 30 procent av dagens bilverkstäder kommer att få stryka på foten under de närmaste fem åren, inte minst beroende på den tekniska utvecklingen men också fortsatt minskat behov.
Länk till CLEPA:s eftermarknadskonferens 1-2 juni 2022.
-
- 12 februari, 2025
Strategiseminariet – bättre bild av läget i en svårnavigerad tid
- Det börjar bli hög tid att lägga in FKG:s strategiseminarium i kalendern – den 2 april på Södertälje Science Park....
-
- 12 februari, 2025
Kommissionen vill stärka fordonsindustrins konkurrenskraft
- Europeisk fordonsindustri har inlett en strategisk framtidsdialog med EU-kommissionen. Syftet är att genom rätt politiska förutsättningar och gemensamma krafter påskynda...
-
- 12 februari, 2025
”Produktionen hamnar i länder med en starkare strategi”
- För den som rest runt i SME-delen av Industrisverige är det alltid lika fascinerande att möta leverantörer i världsklass, mer...
-
- 12 februari, 2025
Ny EU-reglering: Snart blir de digitala produktpassen lag
- För en tillverkare inom automotive går det aldrig helt att slappna av. Konjunkturer, pandemier och disruptiva förändringsprocesser … för att...
-
- 12 februari, 2025
Lösningen som kan spara miljoner åt elektroniktillverkare
- Genom att förenkla den snåriga processen med att hitta rätt komponenter ur ett compliance-perspektiv* gör startupen Certainli tillvaron enklare för...