Nyheter från FKG

  • 27 mars, 2024
  • ”Komplicera inte kvalitetsarbetet i onödan”

  • Hallå där, Christos Skodras, konsult på Ramboll Sverige AB. Du har hjälpt företag inom fordonsindustrin med kvalitetsutmaningar och internrevisioner i 25 år. Finns det några återkommande fel som företag gör i kvalitetsarbetet? 

    – En vanlig fälla är att göra för mycket och att komplicera det för sig i onödan. Till exempel genom att bygga upp en alltför omfattande dokumentation i sin iver att uppfylla alla nya krav eller uppdaterade kvalitetsverktyg. Då kanske man inte riktigt har förstått vad kunderna är ute efter, eller vad som är värdet eller det rimliga för den egna organisationen.

    Vad gör du som konsult i sådana lägen?
    Då gäller att tratta ned kraven till begripliga och handfasta åtgärder, så att företaget kan nyttja dem och skapa värde utifrån sina förutsättningar.

    Vad vill den svenska leverantörsindustrin helst ha hjälp med just nu?
    En sak som är hett är utbildningar i internrevision. Jag och min kollega får också många förfrågningar om kurser i kvalitetsverktyg som APQP och PPAP. Sedan har vi den nya uppdaterade versionen av FMEA:n, AIAG VDA FMEA. Det är en systematisk metod för att för att förutsäga och undvika fel i produkter och processer inom tillverkande industri. Den håller vi många kurser i.

    Helt kort, vilka är de viktigaste förändringarna där?
    Den nya FMEA:n går djupare på detaljnivå än tidigare. En del stör sig på att det blivit fler kolumner att fylla i, men det finns programvara som löser den biten. Hur det går med implementeringen? För ett år sedan höll jag ett seminarium för fordonsleverantörer och då svarade ett fåtal att de var i gång. I dag gissar jag att över hälften jobbar enligt den, så det går snabbt framåt. Det är kundernas krav som driver på övergången.

    Vilka typer av leverantörsföretag möter ni?
    Alla tänkbara. Från mindre bolag till stora drakar med tusentals anställda. Utmaningarna ser olika ut. På större bolag finns ofta bred kompetens kring kvalitetsmetoder. Samtidigt har de större personalomsättning och kan därför behöva lära upp nya personer oftare, eller så vill de ha stöttning genom punktinsatser. På mindre företag är allmän kompetensbrist vanligare.

    Sedan du kom in i branschen, hur mycket tuffare har det blivit för leverantörerna att hålla sig uppdaterade i kvalitetsarbetet?
    Betydligt. Backar du 20 år var kraven inte alls lika hårda som de är i dag. Det har accelererat och vi vet att skruvarna kommer att dras åt ytterligare framöver. Samtidigt är det just de extrema kraven från OEM:er som gör det spännande att verka i branscher som ligger i framkant i kvalitetsarbetet – som fordonsindustri, medicinteknik eller livsmedel.

    I breda folklager förknippas nog Ramboll med infrastruktur och byggnation snarare än fordonsindustri.
    Korrekt. Men för en fem–sex år sedan ville Ramboll bredda sig mot fordonsindustrin och köpte upp en firma där jag jobbade och som sysslade med det, med inriktning mot kvalitets- och ledningssystem. På den vägen är det. Vi är en liten enhet inom Ramboll men med ambition att växa.

    Ramboll Sverige är ny medlem i FKG. Vad ligger bakom det beslutet?
    Vi vill göra oss kända bland FKG:s medlemmar, men samtidigt lära oss mer om branschen och ta del av den samlade kunskap som finns. Trendspaningen och de aktiviteter som FKG erbjuder är ett annat plus.

    Alla jobb har sina ”yrkesskador”. Journalister och språklärare stör sig på när folk uttrycker sig felaktigt i tal eller skrift. Snickare granskar fasad, takbeläggning och listverk när de kollar in kompisens nya kåk. Hur har ditt jobb påverkat dig?
    He he… jag synar komponenter i bilar på ett närgånget sätt. Kollar om jag förstår hur de är tillverkade och av vem. I många fall känner jag företaget eller människorna bakom detaljen.

    FAKTA/

    Christos Skodras
    Gör:
    Konsult och IATF-expert på Ramboll, tredjepartsrevisor åt ett ackrediterat certifieringsorgan.
    Ålder: 54.
    Bor:
    Med familjen i Göteborg. 
    Skatta ditt bilintresse:
    ”Medelintresserad. Det är kul med snygga bilar, men jag springer inte på bilmässor. Och jag är helt fel kille att ringa om man vill meka i garaget en kväll.”
    Kör:
    ”Elbil i tjänsten, en Volvo C40. Jag flänger runt en del på vägarna. På sommarhalvåret kommer jag 40 mil på en laddning, men på vintern är jag nere på 24–25 mil. Den årstidsbundna skillnaden i batterikapacitet är inte specifikt för Volvo, men jag tycker att den är lite för stor. Man tvingas planera körningen hårdare och hålla koll på var det finns snabbladdare.”
    Läser:
    ”Gärna historia och politik. Ljudböcker? Nej, jag läser själv.”