Nyheter från FKG

  • 26 november, 2020
  • Kompetensutveckling i kortformat blev en hit

  • Många företag har tagit chansen att kompetensutveckla sig i de snabbkurser för industriell omställning och stärkt konkurrenskraft som FKG har tagit initiativ till.

    – Det är cirka 130 personer som har anmält sig. Vi har även tagit fram en film där en rad branschprofiler ger sin syn på varför det är så viktigt att utveckla sin kompetens. Det handlar om branschens framtid, säger Gabriella Virdarson, kommunikatör på FKG.

    I filmen framträder bland andra Cathrine Andersson, strategisk kompetensexpert på Volvo Cars, Ulf Melin, professor på Linköpings universitet, Johan Casparsson, VD för Tata Steel Sweden, FKG:s Vd Fredrik Sidahl med flera.

    – Utbildningarna är vår respons på de problem filmen tar upp, och vi kommer fortsätta utveckla fler utbildningar. De presenteras efter hand som de är klara.

    Kurserna som hittills har tagits fram är utformade i samarbete med Göteborgs Stad Arbetsmarknad & Vuxenutbildning och utbildningsföretaget Veldi kompetens siktar in sig på kompetenser som det behövs mer av i leverantörsindustrin.

    Det handlar dels om en övergripande digitaliseringskurs, dels om två fortsättningskurser i ECAD respektive Toleranser, mätteknik och ritteknik.

    – Alla tre finns online och är kostnadsfria, säger Gabriella Virdarson.

    Ett företag som passat på att kompetensutveckla sig via de kurser som FKG varit med och tagit fram är Heléns Rör i Halmstad, en stålrörsgrossist som bland annat har Automotive som ett av sina affärsområden. Deras omdöme? Mycket positivt, enligt Emil Nilsson, strategisk affärsutvecklingschef på Heléns Rör.

    – Jag har inte testat dem själv än, men enligt mina kolleger som provat var det bra nivå rakt igenom, utan att bli så krångligt att det blev jobbigt att hänga med.

    Vad hade ni mest nytta av?

    – Toleranser och mätteknik. Vi har bra koll när det gäller toleranser generellt, men just svetsdelen var nyttig för oss … där kunde vi lära oss en del för att bättre förstå de utmaningar våra kunder har.

    Emil Nilsson, Heléns Rör.

    Men räcker det med utbildningar på någon timme, över nätet?

    – Ja, det fungerar jättebra som ett komplement. Hade kurserna varit längre så hade vi nog inte haft tiden just nu. Vi har haft rätt mycket att göra ett tag, det smällde plötsligt till hos några av de stora kunderna under hösten.

    När ska du själv köra igenom dem?

    – Så fort jag har möjlighet. Men det hade varit riktigt bra om de kunde ligga kvar mer permanent, då hade man ju även kunnat låta nyanställda som kommer in längre fram ta del av dem.

    Hur ligger ni till när det gäller digitaliseringen?

    – Vi ligger på en bra nivå. Men överlag går det snabbt framåt nu, och det gäller att hänga med om vi ska fortsätta att ligga i framkant. Jag tror att svenska företag generellt behöver utvecklas inom det här området. Det märker jag även hos en del av de stora kunderna, såna som ändå verkar på en hög nivå internationellt.