Nyheter från FKG

  • 07 december, 2022
  • Kompetensomställning och inkludering

  • Torsdagen den 24 november anordnade FKG och CSR Västsverige tillsammans konferensen Kompetensförsörjning och inkludering – två sidor av samma mynt.

    Industrin och egentligen väldigt många branscher befinner sig just nu mitt i en stor omställning, en omställning där många företag skriker efter kompetens. Kompetensbristen uppges vara den främsta utmaningen för tillväxt, och som man menar är väldigt svår att hitta.

    Torsdagens konferens syftade till att undersöka varför det är så här och vilka sätt man kan tänka på för att hantera problemet. Allt bottnar i att företag behöver få till en hållbar organisation gällande alla aspekter. I fordonsindustrin vet vi att det finns mycket att göra på jämställdhetsområdet, där 50% av leverantörerna till fordonsindustrin har färre än 20% kvinnor på ledande positioner. Detta borde innebära att det finns väldigt mycket kompetens på marknaden som man helt enkelt inte attraherar.

    Samma sak gäller när det kommer till all typ av mångfald, vilket blev tydligt på denna konferens.

    Amad Raja från Västsvenska handelskammaren var först ut och tryckte hårt på frågeställningarna Är det verkligen kompetensbrist vi har i Sverige? Eller är det våra fördomar som sätter käppar i hjulen? Vi kan inte sitta och vänta på nyexaminerade studenter för att lösa kompetensfrågan – vi måste arbeta med den kompetens som finns ute på marknaden. Just nu finns det en hel del utländsk kompetens som vill ta sig in på den svenska arbetsmarknaden, och om Sverige vill fortsätta vara topprankade på innovationsskalan internationellt så måste vi bli bättre på att arbeta med inkludering.

    Ett exempel på hur man kan ta första steget för att bli bättre på inkludering, och hitta rätt kompetens, det är via organisationen Jobbsprånget. Detta var Kristian Anderssons och Foluke Isholas budskap. Jobbsprånget hjälper svenska företag att hitta rätt kompetens i form av nya svenskar. Praktik är ett fantastiskt verktyg att börja med, vilket i 7 av 10 fall leder till jobb med Jobbsprånget. Företag hjälper individer att bli en del av något större och individerna hjälper företagen. Viktigt att komma ihåg är att fler perspektiv bättre löser problem.

    Till sist gick Katarina Mattsson igenom vad det är med oss människor som gör att vi ibland har svårt att se denna lösning som enkel – vår hjärna är fullt utrustad med olika typer av bias. Men vi behöver utmana dessa bias och andra normer för att puscha oss framåt. Katarina punktade också ner ett par egenskaper som är viktiga för en inkluderande ledare, nämligen kulturellt intelligent, insiktsfull, ödmjukhet, samarbetsförmåga, nyfiken på andra och att ha ett synligt ägarskap gällande de frågor man driver.

    För att knyta ihop säcken på slutet så fick alla deltagare skriva ner ett löfte på en post-it lapp, något som de själva skulle ta med sig hem från konferensen och ändra i sitt eget arbetssätt, eller i sin egen organisation. Det blev många insiktsfulla post-its som sattes upp på väggen, som vittnade om att det som sagt under dagen satt ett spår.

    Mycket handlade om att dagen hade gjort en mer medveten, att man behöver tänka i lite andra banor och att man inte alltid kan se allt från sitt eget perspektiv. Där av är det viktigt att vara nyfiken och framförallt – att våga ställa frågor. Den typiska svensken är ofta lite skadad av jantelagen och tycker det är jobbigt att ta upp vissa saker, vilket inte anses konstigt av många andra kulturer. Att etablera vilka olikheter det finns kan vara ett bra verktyg för en bättre fungerande och inkluderande arbetsplats. Det handlar om att avlära sig och lära sig nytt helt enkelt.

    Att sprida kunskap och tvinga till en mer öppen dialog på sitt företag och i sin ledningsgrupp var också löften som dök upp, och att synliggöra olika kulturer på arbetsplatsen, våra olikheter är positiva och kan lära oss väldigt mycket av varandra.

    Dessa löften speglar ganska bra hur man kort kan summera dagen: det var otroligt mycket energi och engagemang kring frågorna! Deltagarna fullkomligt bubblade i diskussion med grannen i publiken och satt kvar långt in i både pauser och lunch. När vi sa hej då var alla ganska eniga om att denna typen av konferens är något som alla arbetsplatser bör anordna årligen – frågorna är så pass viktiga för en hållbar och därmed lönsam organisation.