Nyheter från FKG

  • 21 augusti, 2024
  • ”Kina kommer att få anpassa sig”

  • Europa må vara stort i sig, men vi befinner oss ändå hela tiden i slagskuggan från de större makterna som Kina och USA. En som är väl insatt i de olika dilemman relationerna skapar är Kina-experten Frédéric Cho som talar på Stora leverantörsdagen den 10 oktober.
    – Kina är en stor spelare som betytt mycket för svensk fordonsindustri, och i de relationerna har de visat att de är seriösa, säger han.

    Mellan USA och Kina är det handelskrig som pågått sedan 2018 något som inte väntas bli direkt bättre om Donald Trump är tillbaka i Vita huset i höst.
    – Han har talat om 60 procentiga tullar på allt som kommer från Kina, säger Frédéric Cho.

    Ständigt ”nice price”
    Med Europa är relationen lite mindre ansträngd, men även här finns en oro för den massproduktion av varor från Kina som strömmar över marknaden, och till ständigt ”nice price”.
    – Helt klart är det så att i många sektorer har kineserna större produktionskapacitet än det finns efterfrågan för i världen. Det gäller inte bara elbilar utan även exempelvis stål med mera, säger Frédéric Cho.
    Inte bara västvärlden ser på det här med en viss oro.
    – Indonesien, Turkiet, Brasilien, Chile … allt fler känner att den kinesiska exporten är för stor för de mottagande ländernas kapacitet. Det kan leda till att den egna produktionen eroderas.
    En omställning är dock på gång, som med de provisoriska tullar på elbilar som EU införde den 4 juli.
    – Även länderna jag nämnde tidigare, Indonesien etcetera, har alla infört höjda tullar på elbilar från Kina. Kina kommer att få anpassa sig, säger Frédéric Cho.
    Något som bland annat visat sig i en rörelse där kinesiska företag öppnar fabriker i Europa, exempelvis BYD:s satsning i Ungern.
    – Och efter det besök Giorgia Meloni gjorde i Kina nyligen har det kommit fram att Dongfeng har planer på fabriker i Italien. Och Chery ska sätta upp produktion i Spanien.
    Satsningar av det slaget är något av en vinna-vinna-situation – när kinesiska företag kommer runt EU:s tullar och samtidigt skapar jobb i Europa.

    Uppstramad köpglädje
    Ibland förmedlas bilden av att Kina är ett köptokigt land som gör allt för att förvärva allt möjligt i Europa, Asien och Afrika.
    Det finns dock motrörelser. Först USA och senare EU har de senaste fem, sex åren skaffat lagstiftning som begränsar möjligheterna för investerare utanför de egna kontinenterna. Men även Kina själva har stramat upp reglerna för inhemska investerare med sug efter utlandet.
    – 2016 införde de begränsningar när det handlar om att köpa upp verksamheter i Europa. Fotbollsklubbar, lyxhotell och liknande … de styrande i Kina betraktar det som oseriöst och ser det även som kapitalflykt, säger han.
    Men att Kina rusar framåt när det gäller industriell utveckling och know how på ett sätt som gör att de blir allt skickligare och allt svårare att ignorera är enligt Frédéric Cho tydligt.
    Han säger att han tidigare i år besökte landet för första gången sedan före pandemin, och då bland annat besökte Zeekrs nya fabrik i Cixi, utanför Hangzhou.
    – I vår grupp fanns en person som hade besökt BYD:s fabrik i Shenzhen. Tidigare hade han varit där 2017, och han beskrev skillnaden mot i dag som ljusår av utveckling.
    Bland annat hade automatiseringsgraden stigit betydligt, något som gäller generellt i landet.
    – Zeekrs anläggning var ett lysande exempel på det, en toppmodern fabrik med över 800 robotar i bruk. Kina är den överlägset största inköparen av robotar i världen, det handlar om 20 till 30 procent av den globala robotproduktionen.

    Seriös inställning
    Den europeiska synen på Kina är färgad av både respekt och en viss misstänksamhet – vilket antagligen till viss del är ömsesidigt. Men enligt Frédéric Cho har företag som exempelvis Geely visat att de har en seriös inställning till sina åtaganden i Sverige: de levererar och lever upp till sina utfästelser.
    – Allmänt sett har Kina långsiktiga ambitioner och ser till att uppnå dem.
    För en svensk underleverantör finns det en massa möjligheter till att göra affärer med kinesiska företag. Men som i alla andra affärssammanhang gäller det att göra sin hemläxa.
    – Gör en ordentlig analys. Vad har de för track record och betalningsförmåga, vad har de för erfarenheter av att arbeta med Europa och Sverige sedan tidigare, säger Frédéric Cho.

    Fakta: Frédéric Cho
    Frédéric Cho är konsult med inriktning på svenska företag med ambitioner att göra affärer med kinesiska bolag. Han har en akademisk bakgrund med språkforskning inriktad på kinesiska och koreanska, och har tidigare jobbat som översättare och som Kina-expert inom läkemedelsindustrin och finansvärlden. Han har även en personlig koppling till Kina: Frédéric Chos far var etnisk korean uppvuxen i en kinesisk provins som gränsar till Korea.