Nyheter från FKG

  • Jobbig förändring för andra – bra affär för Defa

  • I dagarna släppte Defa sin rapport för året 2019, ett år med en rekordhög omsättning. De senaste fem åren har företaget ökat sin omsättning med i snitt 100 miljoner om året. FKG bokade en intervju med företagets svenska VD, Martin Jonsson, för att få en hint om bakgrunden till framgångarna.

    Det verkar som om ni har varit bra på att slå mynt av branschens transformation?

    – Absolut, det har varit ett strategiskt val. Defa är ju ett företag som varit med länge i branschen, ända sedan 50-talet.

    Motorvärmare och batteriladdare … det är väl främst det man tänker på. När började ni satsa på de mer disruptiva trenderna?

    – Runt 2013 såg vi att elbilarna började komma i Norge. Det var ett hot, men vi bestämde oss för att utforska möjligheterna. Då började vi satsa på att utveckla laddare och enheter för strömförsörjning för de nya drivlinorna. Till de såg vi potentialer med olika typer av digitala tjänster.

    Sedan dess har ni fått en slags boost i tillväxten?

    – Ja, det tillkom flera nya värdeströmmar och vi har dubblat omsättningen i koncernen.

    Värdeströmmar … hur då?

    – Bland annat har vi kunnat hjälpa bilåterförsäljare och verkstäder med att bygga en laddinfrastruktur på sina anläggningar. Det gör att de dels kan sälja laddning till förbipasserande, och dels kan bjuda besökande kunder på att ladda gratis. Till det kan de koppla appar och digitala tjänster, och även det kan vi hjälpa till med. Bostadsrättsföreningar är ett annat exempel på ett nytt kundsegment.

    Norden ligger ju allmänt långt fram när det gäller elektrifierade fordon – varför?

    –  Det finns en kombination av duktiga fordonsproducenter och underleverantörer plus framstående kraftbolag. Sverige är ett föregångsland i den utvecklingen och vi vet att exempelvis de stora tyska biltillverkarna tittar noga på vad som händer här uppe i norr.

    Var tillverkar ni era produkterna?

    –  Vi har en fabrik utanför Oslo och en i Landskrona. Men majoriteten av tillverkningen sker i närheten av Shanghai, i en stad som heter Wuxi.

    Hur är statusen i er kinesiska fabrik just nu?

    – Den låg nere i tre veckor. Först var det kinesiska nyåret, då är det alltid stängt en vecka, det är standard. Efter det var det coronaviruset i två veckor. Men nu är fabriken igång till 80 procent. I dagsläget är jag mer oroad för vår europeiska verksamhet.

    Något tips till andra underleverantörer som inte har tagit i tu med industrins transformation?

    – Tipset är att se det som en möjlighet istället för ett hot. Var inte defensiv, tänk hellre i nya banor och försök hitta nya värdeströmmar.

    Fakta: DEFA

    DEFA är ett norskt bolag, grundat 1946. I dag har företaget över 400 anställda samt verksamhet i Norden, Nordamerika och Asien. Omsättningen ligger på cirka 980 miljoner kronor.