Nyheter från FKG
- 27 februari, 2023
-
”Jag har varit som Lena Ph – gjort för mycket själv”
Deras produkter sitter i bilar som Volvo, Mercedes, Renault, Land-Rover och Opel och från verkstaden i Kungshamn levererar de till kunder över stora delar av världen. Men efter 35 år är grundaren, vd:n och FKG-medlemmen Olof Börjesson redo att gå vidare i livet.
– Ja, jag hoppas hitta någon som vill ta över, säger han.Ifjol höjde maskin- och kontakttillverkaren Solderman i Kungshamn priset på det som numera är firmans huvudprodukt – kontaktdon för lödning på bilglas. Det var inget som skrämde marknaden.
– Tvärtom, intäkterna och volymerna ökade och försäljningsuppgången ser ut att hålla i sig, säger Olof Börjesson.Omkring en miljon kontakter om året levereras till kunderna, som alla finns utomlands. Största kunden håller till i Marocko, där en japansk bilglastillverkare etablerat sig.
Materialet i Soldermans kontakter är stål. Billigare än brons och koppar, och utvidgar sig mindre.
Produktionen av delarna till kontakterna har de lagt ut på underleverantörer, medan de själva tar hand om sammansättning, packning och kvalitetskontroll.Tiden när Solderman – eller Industriresurs, som företaget hette fram till 2014 – gick för högtryck är förbi. Verksamheten rullar på, men på sparlåga.
– Jag har fyllt 65 och har tre pensionärer som jobbar när det behövs. En i produktionen, en som sköter ekonomin och så en kvalitetsansvarig. Resten – som konstruktion, kundkontakter och beställningar sköter jag själv.
Företagets ursprungliga kärnverksamhet är annars de egna varmluftslödningsmaskinerna. Det handlar om kompletta produktionslinjer med transport, uppriktning av glas, styrning av motstånd och kontroll med infraröda kameror. De är huvudsakligen helautomatiska, men även manuella handlastade maskiner finns i produktkatalogen.
– När jag och en tidigare kompanjon startade firman i slutet av 80-talet var det som ett innovativt verkstadsföretag. I början konstruerade vi produktionsutrustning för flera branscher, men med tiden inriktade vi oss på maskiner för lödning på bilglas. Kontaktdonen kom senare, som ett komplement, säger Olof Börjesson.
Någon marknadsföring görs inte numera, och senaste maskinen såldes före pandemin.Nyligen besökte Olof Börjesson den kunden – i Spanien – och får troligen ännu en order på en maskin som ska levereras i slutet av året.
– Det är varmluftslödningen som skiljer våra maskiner från konkurrenternas. Fördelen är den konsekventa uppvärmningen av både glas och kontakter. Man slipper alltså spänningar i glaset eftersom de värmer upp en större yta.
Vid det här laget har maskinerna kommit upp i sjätte generationen.
För att möta den ökade robotiseringen håller Olof Börjesson på att ta fram ett robotmonteringshuvud. Det är inte klart ännu, men efterfrågan finns, säger han.
– Jag tror att lönsamheten i bolaget kan öka kraftigt, men då måste produktionen skalas upp, och det kräver andra insatser än vad jag förmår i form av marknadsföring, att hålla webbsidan aktuell med mera, säger Olof Börjesson.Om sin egen roll i företaget säger han att han tagit på sig för mycket själv.
– Jag har varit som sångerskan Lena Ph. Det har inte varit rätt strategi alla gånger. Om rätt person hör av sig är jag beredd att diskutera försäljning.Solderman/Industriresurs har varit FKG-medlem i många år och deltagit på flera resor, nu senast GoGlobal Israel.
– För mig har det mest handlat om att få inspiration och att hålla mig uppdaterad, affärsnyttan har kommit i andra hand.
Saker som betaltider, som FKG drivit under många år, påverkar inte bolaget nämnvärt, tycker Olof Börjesson.
– Nej, jag har mina kunder utomlands, och lärde mig tidigt hantera kulturella skillnader. När jag började besvara beställningar med ”tyvärr, jag kan inte leverera mer då förra fakturan inte är betald” kom plötsligt pengarna blixtsnabbt. Idag fungerar det problemfritt.
Är det nåt du skulle vilja hinna med innan du förhoppningsvis avyttrar verksamheten och blir pensionär?
– Ja, jag skulle vilja besöka min kund i Marocko. Jag har rest till många länder och världsdelar, men där har jag aldrig varit.Bildtext: Vill trappa ned. I år är det 35 år sedan firman startade och Olof Börjesson på Solderman tycker att det börjar bli dags att lämna över till nya krafter. Företaget står på två ben, dels maskiner för lödning på bilglas, dels egna kontaktdon – som de Olof håller i på bilden.
– Vi säljer runt en miljon per år av kontakterna, säger han.
-
- 12 februari, 2025
Strategiseminariet – bättre bild av läget i en svårnavigerad tid
- Det börjar bli hög tid att lägga in FKG:s strategiseminarium i kalendern – den 2 april på Södertälje Science Park....
-
- 12 februari, 2025
Kommissionen vill stärka fordonsindustrins konkurrenskraft
- Europeisk fordonsindustri har inlett en strategisk framtidsdialog med EU-kommissionen. Syftet är att genom rätt politiska förutsättningar och gemensamma krafter påskynda...
-
- 12 februari, 2025
”Produktionen hamnar i länder med en starkare strategi”
- För den som rest runt i SME-delen av Industrisverige är det alltid lika fascinerande att möta leverantörer i världsklass, mer...
-
- 12 februari, 2025
Ny EU-reglering: Snart blir de digitala produktpassen lag
- För en tillverkare inom automotive går det aldrig helt att slappna av. Konjunkturer, pandemier och disruptiva förändringsprocesser … för att...
-
- 12 februari, 2025
Lösningen som kan spara miljoner åt elektroniktillverkare
- Genom att förenkla den snåriga processen med att hitta rätt komponenter ur ett compliance-perspektiv* gör startupen Certainli tillvaron enklare för...