Nyheter från FKG

  • Ipur vill utöka sitt nätverk

  • Ipur AB är nya medlemmar i FKG och tillverkar formgjutningar i polyuretan som används till emballage, lastbärare och slitskydd.

    – Vi erbjuder snabba och exakta leveranser och har därför många kunder inom fordonsindustrin. Polyuretan lämpar sig särskilt väl när det gäller paketering och frakt av stora och tunga men samtidigt ömtåliga produkter som till exempel karossdelar, säger Mattias Jensen, vd.

    Familjeföretaget har funnits i Hjo sedan 1950-talet och drivs nu av Mattias Jensen som är tredje generationen på Ipur.

    – Min farfar köpte in sig i dåvarande Hjo Bakelit och på 1980-talet började min pappa utveckla produkter i polyuretan.

    Materialets egenskaper överträffar och ersätter ofta tillämpningar där gummi används traditionellt. Det är slitstarkt, nöt- och rivbeständigt med mjuka och vibrationsdämpande egenskaper. Det är tåligt mot våta miljöer och många kemikalier. Det är också lätt att använda tillsammans med eller integrerat i metall eller andra plaster.

    – För oss finns nästan inga begränsningar för vad man kan göra med polyuretan. Vi kan tillverka allt från en foppatoffel till delar i vindkraftverk. Vi stimuleras snarare av att få göra det ingen annan gjort tidigare. Vi är väl förtrogna med materialet och vet vad som fungerar och inte.

    Ipur har en modern maskinpark som möjliggör enkla förändringar av egenskaper i polyuretanet. Det ger i sin tur stora möjligheter att utveckla och leverera olika typer av produkter. Förutom transportfixturer och emballage tillverkar Ipur även hjul, olika specialprodukter, halvfabrikat och ingjuten elektronik.

    – Ofta börjar nya projekt med att ta fram en prototyp, något vi gjort många gånger så för oss går det fort att få fram prototyper för test. Det gör att vi tillsammans med våra kunder kommer snabbare framåt till färdig lösning och produkt. Vi tillverkar även specialprodukter för olika ändamål. Exempelvis rullskidhjul och softdish som är ett svensktillverkat tallriksankare som skonar fribord och durk från skrapmärken. Ett annat exempel är piggmattan som är en massagematta som designats i samarbete med sjukgymnaster och kiropraktorer.

    Ipur har lång erfarenhet och stort kunnande av att utveckla och tillverka transportfixturer inom emballage och paketering till fordonsindustrin.

    – Vi är specialister när det gäller emballage till fordonsindustrin och har bland annat tillverkat stålrack för transport av karossdelar och dörrar till Volvo Cars och även balkar för transport av vevaxlar till Scania. När det gäller stora tunga produkter som även är ömtåliga och kanske har utsatta vassa detaljer visar det sig ofta att polyuretan är det enda som fungerar.

    För Ipur har pandemin bland annat inneburit att man inom fordonsindustrin insett betydelsen av att behålla tillverkningen på hemmaplan.

    – Det gynnar oss eftersom det ökar andelen transporter inom Sverige och Europa. Något som också är bra för miljön eftersom andelen flygtransporter från Asien minskar.

    Emballage i polyuretan är slitstarkt och tillverkas för att återanvändas många gånger.

    – Miljökraven blir allt högre och vi vill ligga i framkant och verka för en cirkulär ekonomi. Materialet återvinns i nuläget genom att det mals ner men pågående forskning pekar på att vi inom 5-7 år kan se fram emot en form av kemisk återvinning av utslitna produkter.

    Eftersom polyuretan är något dyrare jämfört med annat emballage så kan det med fördel användas tillsammans med transportfixturer i billigare material.

    – Genom FKG hoppas vi utöka vårt nätverk och söker på bred front nya samarbetspartners och vi försöker ta tillvara alla möjligheter. Vi ser ljust på framtiden och har många spännande projekt på gång, säger Mattias Jensen.

    Bilden: Mattias Jensen, vd för Ipur AB.