Nyheter från FKG
- 09 april, 2025
-
Intensivt lobbyarbete för leverantörsindustrins villkor
Det är tuffa tider för europeisk fordonsindustri. Förlorad innovations- och konkurrenskraft tillsammans med USA:s biltullar skapar en utmanande cocktail för alla parter. FKG jobbar på högvarv för att försvara leverantörsindustrins intressen i den dragkamp som pågår.
Förra veckan blev svettig för FKG:s vd Peter Bryntesson. Först ett lyckat och välbesökt strategiseminarium och senare samma dag levererade Trump sitt tullpaket med särskild inriktning på tillverkningsindustri och framför allt fordonsindustrin. Befriande för USA:s medborgare, enligt Donald Trump och hans närmaste rådgivare. Men ett kontraproduktivt handelskaos enligt de flesta internationella bedömarna.
Horn i sidan till EU
För Peter Bryntesson blev torsdagen en dag fylld av intervjuer, varav en i SVT:s morgonsoffa tillsammans med bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M).
– Trump-administrationen har ett horn i sidan till EU. Allt som sker kommer att ha stora konsekvenser för europeisk fordonsindustri. Tunga sidan må komma undan till att börja med, men sett över tid så dras även den in i handelskriget om det fortsätter i samma omfattning, säger Peter Bryntesson.
FKG arbetar på nationell nivå med de frågor som den europeiska samarbetsorganisationen CLEPA har på sin agenda. Det handlar om tullar, omställning, samt frågor om EU:s samlade konkurrens- och innovationskraft – saker som är prioriterade av CLEPA och därmed även av FKG.
– Fordonstillverkning, och även flygplanstillverkning, är nästan alltid en fråga om politik. Eftersom vi ses som en viktigt företrädare för svensk industri har vi en bra dialog med myndigheter, departement och hela vägen upp på ministernivå. Vi representerar många företag med många sysselsatta, därför bjuds vi in som en egen part, vilket känns bra, säger Peter Bryntesson.
I pipeline ligger en fortsatt dialog om utvecklingen inom tullar och andra handelshinder. Men FKG ska även driva på för att Sverige ska bli en bas för någon av de innovationsdrivande testbäddar som EU initierat i det automotivepaket som lades fram i mars.
– Arbetet pågår, men av strategiska skäl kan jag inte säga mer för tillfället. Det är många europeiska regioner som vill vara med.Samtal i maj
I maj planeras ett industriellt inriktat och verksamhetsförlagt rundabordssamtal i FKG:s egen regi. Syftet är att lyfta in och ge utrymme för de industri- och näringspolitiska frågorna.
– Senast vi arrangerade en egen politikerträff kring våra egna frågor var inför riksdagsvalet 2018. Vi var på gång inför fjolårets EU-val, men allt stannade vid ett debattinlägg, säger Peter Bryntesson.
Han konstaterar att debattinläggets frågor konkurrenskraft, inre marknad och fri rörlighet, nu tillsammans med säkerhet ligger överst på EU:s agenda.
– Det gäller i samtliga medlemsländer, säger Peter Bryntesson.
Nu jobbas det framåt, och med strategiseminariet och FKG:s föreningsstämma avklarade kan FKG nu lägga i en ytterligare växel i det långsiktiga lobbyarbetet.
-
- 23 april, 2025
Raka rör när FKG träffar OEM:erna
- Relationen mellan leverantörerna och OEM:erna är stark. Två sidor av samma mynt, och helt och hållet beroende av varandra. Men...
-
- 23 april, 2025
”Vi får nog leva med handelskrigen ett tag”
- Han har haft en lång karriär inom både OEM- och underleverantörsvärlden. Nu, efter att ha lämnat VD-posten för Press Kogyos...
-
- 23 april, 2025
Lämnar FKG:s styrelse: ”Dags att släppa in någon annan”
- Hallå där Christina Holgerson, EVP, Corporate Responsibility and Group HR på VBG Group. Du lämnade nyligen ditt uppdrag som ledamot...
-
- 23 april, 2025
Så navigerar du runt handelshindren – expertens bästa tips
- “Tariffs”, det vill säga tullar och tullsatser är på mångas läppar just nu. Favorituttryck för USA:s president, men också ett...
-
- 09 april, 2025
Intensivt lobbyarbete för leverantörsindustrins villkor
- Det är tuffa tider för europeisk fordonsindustri. Förlorad innovations- och konkurrenskraft tillsammans med USA:s biltullar skapar en utmanande cocktail för...