Nyheter från FKG

  • 26 februari, 2025
  • Industripolitik åter högt upp på EU:s agenda

  • EU tar signalerna från den europeiska fordonsindustrin på största allvar.
    Som en del av den pågående strategiska dialogen har EU förpackat ett antal regelverksfrågor i en omnibus som skickats ut till näringslivet. Tanken är att komma fram till vilka förändringar som behöver göras av de nuvarande regelverken, i syfte att skapa konkurrenskraft.

    Regelverksfrågorna är centrala för den europeiska leverantörsorganisationen CLEPA som bland annat har FKG under sitt paraply.
    ”Att strömlinjeforma regleringsinstrumenten till ett sammanhängande ramverk som möjliggör omvandling och minskar den byråkratiska bördan för företag, särskilt små och medelstora”, är ett av CLEPA:s krav tillsammans med sju andra yrkanden i EU-dialogen. ACEA, biltillverkarnas intresseorganisation i Europa, ställer sig bakom CLEPA:s krav.
    CLEPA har dock riktat kritik mot innehållet i EU:s omnibus. Organisationen hade velat att ytterligare industrifrågor hade packats i den.
    I början av mars förväntas ett första svar från EU-kommissionen i den dialog som inleddes med europeisk fordonsindustri i slutet av januari.
    En politisk och teoretisk fråga som väckts till liv utifrån det som pågår, och som alltjämt saknar svar, är hur, när och på vilket sätt de resurser som förväntas tillföras näringslivet ska återföras till EU och medlemsstaterna?

    Fel fokus enligt CLEPA
    Allt befinner sig i ett initialt skede, men det viktiga är att EU förstår allvaret när konkurrenskraften och tillväxten hämmas – inte bara för fordonsindustrin utan för allt företagande inom unionen. Särskilt om man lägger krokben för sig själv genom överregleringar. Därför flödar CLEPA:s kritik av EU:s politik vidare.
    – Klimatpolitiken om koldioxidutsläpp bör fokusera på energikällor och minskning av fossila bränslen, snarare än att föreskriva specifika tekniker eller slutprodukter, säger CLEPA:s ordförande Matthias Zink.
    2035 närmar sig med stormsteg, och han menar att Europa riskerar att hamna på efterkälken om vi inte omfattar en bredare teknisk bro mot elektrifieringen.
    – Det inkluderar plug-in hybrider, räckviddsförlängare, vätgas och hållbara bränslen.
    Enligt Matthias Zink har EU börjat i fel ända med husbygget: med taket istället för en stabil grund att vila på.