Nyheter från FKG
- 18 september, 2024
-
Human Factors – nyckeln till bättre förarstöd
Han har jobbat med att förstå och analysera samspelet mellan förarbeteende och säkerhetssystem i bilar i 20 års tid. Nu tar Johan Karlsson sin kunskap kring förarstöd och UX-design in i nystartade konsultbolaget Cognitian.
– För att säkerhetssystem ska ge en bra användarupplevelse krävs ett grundligt förarbete. Där kan jag hjälpa till, säger FKG:s senaste medlem.Så här långt trivs Johan Karlsson med att vara sin egen chef. Men något flashigt kontor har han inte skaffat.
– Nej, så här i starten vill jag hålla nere kostnaderna, men jag har en fin lokal på lut i centrala Eksjö.
Från den syns inte mycket av den småländska trästadens omtalade äldre och k-märkta fastighetsbestånd. Fast det finns andra fördelar.
– Ljus, rymd och stora fönster som ger bra överblick på omgivningarna, säger han.Det var efter 20 år som forskningsledare på Autoliv inom fältet Human Factors, där mänskliga styrkor och svagheter står i fokus, som Johan Karlsson tog steget att starta eget. I våras lanserade han resultatet, konsultfirman Cognitian.
Namnet är en lek med ordet kognition – starkt förenklat hjärnans tankeförmåga – och ändelsen ”nician”, som betecknar expertkunskap inom ett nischat område; technician, physician, magician.
Tanken är att erbjuda hjälp med saker som analys, mätning, research och testning, alltså grunderna för att utforma funktionella säkerhets- och körassistanssystem för fordonsindustrin.
Cognitian kan också bidra i designen av UX*-koncept, liksom att uppdatera kunder på lagar och trender.
– Inriktningen är en förlängning av det jag sysslat med tidigare. Jag tar lika gärna uppdrag inom industri som för universitet eller forskningsinstitut, säger Johan Karlsson, som i grunden är kognitionsvetare.
Affärsidén beskriver han som ett slags enmans-RISE, där han kan förmedla den kompetens han byggt upp under åren.Mest har han jobbat med personbilar men är inte främmande för andra nivåer inom transportbranschen, som bussar och lastbilar.
– Jag tror också att det finns en del att göra kring skogs- och gruvmaskiner och hur ny informationsteknik kan integreras i dem.
Ett annat spännande område som Johan Karlsson gärna vill verka inom är AI-baserade gränssnitt. Men han är noga med att teknikens möjligheter inte får trumfa hur vanliga människor reagerar på tekniken.
Allt inte är lämpat att bli AI-baserat.
– Det känns ju fånigt att säga till bilen att höja temperaturen. Där är ett vred bättre. Att däremot kunna ändra en given rutt i GPS:en eller lägga in en restaurang längs vägen, det känns naturligt. Inom dialoghantering ser jag stor potential med AI för bättre språkförståelse och återkoppling.Under åren på Autoliv gick många projekt från banbrytande teknik till etablerade applikationer. Driver Monitoring Systems/DMS såg han till exempel från start.
– I dag är det lagkrav på vissa marknader och i kombination med viss funktionalitet, samt krävs för att få högsta poäng i konsumentrådgivning som Euro NCAP. Jag var ute och diskuterade koncept med biltillverkare redan under första halvan av 2010-talet. Samtidigt sysslade vi på forskningen med att knyta ihop sensorer för bilens varseblivning med kartdatabaser och eye-tracking för att skapa en situationsöverblick, och på så försöka sätt ringa in vad förare hinner reagera på i farliga situationer. Den idén är fortfarande inte implementerad fullt ut, även om det har gjorts enorma framsteg sedan vi började skissa på idén.
Den stora utmaningen för utformningen av förarstöd är att bygga förtroende för tekniken. Att hitta den balans mellan hjälpande hand och ”dask på fingrarna” som verkligen ökar säkerheten i bilen eller samhället.
– Robotar har svårt för att improvisera men är uthålliga. Människor är tvärtom men tappar fort intresset. Det gäller att foga ihop pusselbitarna så att vi nyttjar varandras styrkor och svagheter. Som förälder vet du att tjat inte fungerar. På samma sätt är det med bilens teknik, den måste se och tipsa föraren om rätt saker. Stötta i stället för att straffa.
Ett generalfel är att ta in Human Factors-kunskaper för sent, enligt Johan Karlsson.
– Ju tidigare, desto bättre. Jag vill hjälpa till att planera väggarna inte klistra upp tapeten på slutet.Hittills har Cognitian gått med i flera intresseorganisationer. FKG var ett självklart val. Förutom nätverket är det ett bra sätt komma närmare potentiella kunder, tycker Johan Karlsson.
– Och att som startup få möjlighet att vara med kostnadsfritt under två år är värdefullt. Det är också spännande att röra sig från forskning till mer produktnära sammanhang.Till sist, vilket är favoriten bland förarstöd när du själv sitter bakom ratten?
– ACC:n. Det är en positiv avlastning utan att frikoppla mig från köruppgiften. Jag måste fortfarande styra och vara uppmärksam på vägen, men systemet håller avståndet till framförvarande fordon på ett sätt som ger bättre totalekonomi än om jag gjort det själv. Sen gillar jag döda vinkeln-varnarens konsekventa förutsägbarhet. Finns en bil snett bakom så lyser en lampa, annars inte. Genialt enkelt.*= UX = User Experience
Fakta/Johan Karlsson
Ålder: Fyllde 50 i somras.
Bor: På landet utanför Eksjö med hustru och son. Lantliv? ”Lite, vi har höns och odlar för husbehov”.
Jobbar med: Human Factors, alltså människans styrkor och svagheter, när det gäller design av säkerhets- och körassistanssystem. Har också forskat på sömnighet och bilkörning.
Kör: ”Škoda Enyaq. Valet stod mellan den och en VW ID.4 som min bror kör. De båda elbilarna har mycket gemensamt, men jag föredrar Škodans enkla knappar och vred, som du kan sköta utan att släppa uppmärksamheten på vägen, framför VW:s många touchkontroller som kräver koncentration. Att försöka ställa in farthållaren i VW:n kan göra mig galen”.Bilden: Ny firma och ny som FKG-medlem, men gammal i gamet. Johan Karlsson har startat Cognitian för att hjälpa kunder i fordonsbranschen.
-
- 12 februari, 2025
Strategiseminariet – bättre bild av läget i en svårnavigerad tid
- Det börjar bli hög tid att lägga in FKG:s strategiseminarium i kalendern – den 2 april på Södertälje Science Park....
-
- 12 februari, 2025
Kommissionen vill stärka fordonsindustrins konkurrenskraft
- Europeisk fordonsindustri har inlett en strategisk framtidsdialog med EU-kommissionen. Syftet är att genom rätt politiska förutsättningar och gemensamma krafter påskynda...
-
- 12 februari, 2025
”Produktionen hamnar i länder med en starkare strategi”
- För den som rest runt i SME-delen av Industrisverige är det alltid lika fascinerande att möta leverantörer i världsklass, mer...
-
- 12 februari, 2025
Ny EU-reglering: Snart blir de digitala produktpassen lag
- För en tillverkare inom automotive går det aldrig helt att slappna av. Konjunkturer, pandemier och disruptiva förändringsprocesser … för att...
-
- 12 februari, 2025
Lösningen som kan spara miljoner åt elektroniktillverkare
- Genom att förenkla den snåriga processen med att hitta rätt komponenter ur ett compliance-perspektiv* gör startupen Certainli tillvaron enklare för...