Nyheter från FKG

  • 04 juni, 2025
  • Hittade ingång – nu växer Backer på fordonssidan

  • Sedan slutet av 40-talet tillverkar Backer AB komponenter och system för värmestyrning. För dem har fordonsindustrins elektrifiering öppnat en ny marknad.
    – Vi hittade en lucka på den tunga sidan och klev in. I dag är automotive ett växande segment för oss, säger Carl-Johan Lindegren, affärsområdeschef automotive för verksamheten i Sösdala, som nu styrt in firman bland FKG:s medlemmar.

    Sedan starten för drygt 75 år sedan har Backer AB vuxit – från fabriken i Sösdala i Hässleholm till en koncern med nära 12 000 anställda och verksamheter i tjugotalet länder. Ändå hittar inte den som googlar särskilt mycket information om dem, i alla fall inte i svensk media.
    – Nej, vi är inte så publika, säger Carl-Johan Lindegren.
    Själv började han som försäljningschef för värmeelement till industrin generellt, där företaget har sin stora kundbas bland företag inom life science, processindustri, tåg, flyg och tillverkare av hushållsapparater. I dag dedikerar han sina krafter fullt ut till automotive-sidan.
    – Det passar mig bra, eftersom jag tidigare jobbat där under många år.

    Carl-Johan Lindegren.

    Höga effektnivåer
    Företagets intåg på fordonssidan startade då en av de stora lastbilstillverkarna precis kommit igång med sin elektrifieringsresa.
    – De behövde någon som kunde leverera elektriska batterivärmare med höga effektnivåer till den prototyp de höll på att ta fram, och hittade oss. Som experter på värme nappade vi, säger Carl-Johan Lindegren.
    Lösningen blev en 6 kWh-värmare som motsvarade de mest grundläggande kraven.
    Men när ytterligare en ledande lastbilstillverkare kort därpå hörde av sig i samma ärende började en möjlig marknad ta form. Snart växte det till ett utvecklingsprojekt som krävde allt mer personal.
    – Eftersom ingen hade byggt någon eldriven lastbil tidigare var allt nytt. Både för kunderna, som jobbade med en helt ny drivlina, och för oss. Hur skulle batterierna värmas och belastas? Vilka konsekvenser får olika val? Det var sådana saker vi brottades med.

    Utökade med bromsresistorer
    2018 kunde fabriken i Sösdala lansera sin första helt anpassade batterivärmare för lastbilar och strax därpå utökade de sortimentet med bromsresistorer anpassade för nya generationens elbilar (EV) och batterielektriska fordon (BEV).
    I dag är de etablerade som Tier 1 och 2-tillverkare till lastbilskunder på den europeiska marknaden, och produkterna börjar närma sig generation 3.
    Även om det handlar om relativt låga volymer, och där resistorerna i dag är den största produkten, tuffar försäljningen stadigt på uppåt.
    Till en början jobbade de nära kundernas utvecklingsavdelningar, men tack vare den kunskap som de byggt upp driver de i dag ett betydligt mer självständigt utvecklingsarbete.
    Trots omvärldsläget ser framtiden ganska ljus ut, enligt Carl-Johan Lindegren. I dag står segmentet för runt 20 procent av omsättningen.
    – Långsiktigt ser vi automotive som ett nytt ben att stå på. Vår nisch gör att vi fortsätter öka, även om lastbilsbranschens elektrifiering backar något. Vi är inte heller begränsade till batteridrift. Skulle marknaden närma sig bränsleceller istället påverkar det inte oss.
    Samtidigt innebär utvecklingen att Backer Sösdala inte längre är ensamma på marknaden för värmare till tunga sidan. Konkurrensen blir allt tuffare, men det är snarare en sporre enligt Carl-Johan Lindegren.
    – Vi ser att kraven vässas hela tiden, men vi har tillräckligt god kompetens för att möta dem. Jag känner ingen oro.

    Ökat personalstyrkan
    De neddragningar som på senare tid drabbat anläggningen i Sösdala, till följd av huvudägaren Nibes tuffa läge med vikande marknad för värmepumpar, påverkar inte automotive-delen.
    – Nej, vi har tvärtom behövt öka vår personalstyrka. Det innebär också att en del personal som blivit övertalig inom andra verksamheter i firman kunnat flytta över till oss.
    Nyligen klev Backer AB in som FKG-medlem. Ett sätt att höja blicken, menar Carl-Johan Lindegren.
    –  Klivet in på automotive-sidan har varit ett stort steg för organisationen, med fullt fokus på att få snurr på affären. Så när någon föreslog att vi borde gå med var det lite av … jamen, självklart! Vi ser medlemskapet som ett sätt att hålla oss informerade om vad som sker i branschen. Nätverket är också lockande, liksom FKG:s expertis kring juridik och avtal.
    Då kanske vi ser dig med kollegor från Backer AB på nästa SLD?
    – Ja, det hoppas jag.

     

    Fakta: Backer AB
    • Sveriges största producent och leverantör av rörvärmelement, med huvudfabrik i Sösdala, strax utanför Hässleholm.
    • Tillverkar stora delar av produktionen från scratch, med svetsning av rör och slutmontering, medan saker som gjutna tankar och elektronik köps in.
    • Företaget grundades av norsk-svenske forskaren Christian Backer, som för över hundra år sedan kom på en metod av använda magnesium som isolator för värmeelement. Ingår i dag i Nibe-koncernen.
    • Backer AB:s anläggning i Västerås, Backer Calecso, är sedan många år är leverantör till fordonsindustrin. De är världsledande inom flexibla folievärmelelement som de utvecklar, säljer och producerar för användning i backspeglar, kameror med mera.
    • Backerkoncernen har produktionsanläggningar i Polen, Vietnam och Kina samt försäljning och lager i USA

     

    Bildtext: Växande produktion. I Backers fabrik i Sösdala produceras numera värmare och bromsresistorer till fordonssidan, ett segment som växer.