Nyheter från FKG

  • 13 november, 2024
  • Hårda affärsvillkor bromsar viktiga framtidssatsningar

  • Tuffa villkor gäller för svensk leverantörsindustri. Den slutsatsen kan man dra av FKG:s årliga branschenkät Vägvisaren som presenterades på Elmia Subcontractor i går.
    – En av effekterna är att andelen medlemsföretag som söker kunder i andra segment ökar, säger FKG:s vd Peter Bryntesson.

    Ett hundratal av FKG:s medlemmar tog chansen att göra sin röst hörd i årets upplaga av Vägvisaren. Och den här gången målade enkäten upp en något dyster bild av läget för de svenska underleverantörerna till fordonsindustrin.

    Peter Bryntesson.

    Omsättning och marginal går ner
    Hälften av företagen som svarade hade under Q1 och Q2 både sämre omsättning och lägre vinstmarginal jämfört med samma period 2023.
    – I det här läget av försämrad lönsamhet är det extra allvarligt att företagen fortsätter att tyngas ner av långa betaltider, säger Peter Bryntesson.
    Närmare sju av tio (68,1 %) uppger att de långa betaltiderna orsakar ett ansträngt kassaflöde som påverkar dem negativt. Men inte nog med att den nominella väntetiden på att få betalt är lång. Cirka 45 procent av de svarande får också leva med att kunden fördröjer betalningen ytterligare – på grund av mer formella fel i fakturorna.
    – Även framtidstron har sjunkit bland bolagen, säger Peter Bryntesson.
    Från toppnoteringen 2018, då 96 procent tyckte att deras framtidsutsikter var goda eller mycket goda har de positiva i branschen blivit allt färre. I dag är det bara 64 procent som har en genuin framtidstro.
    – Sammantaget kan man säga att det inte är förvånande att hälften (47,9%) svarat att de arbetar aktivt för att hitta nya kunder i andra segment. Branscher där affärsvillkoren är bättre, säger Peter Bryntesson.
    Han tycker att svaren i Vägvisaren är en kraftfull signal till fordonstillverkarna om att ”se över sina terms and conditions”. Inte minst med tanke på att 75 procent av det som utgör värdet i en ny bil är producerat av en underleverantör.
    – OEM:erna ska nog vara uppmärksamma så att inte deras viktiga leverantörer börjar tappa sugen, säger Peter Bryntesson.
    Även i den Pulse Check som FKG:s europeiska paraplyorganisation CLEPA genomfört bekräftas bilden av en bransch med låga volymer och låga marginaler. De hårda villkoren gör att företagen generellt fokuserar på defensiva åtgärder som kostnadsbesparing, effektivisering och att anpassa personalstyrkan. Effekten är inte bara skadlig för de enskilda företagen. Det innebär också att det blir färre resurser till forskning och utveckling, vilket i sin tur bromsar upp den viktiga omställningen till teknologi som bidrar till minskade co2-utsläpp.

    Stort intresse
    I går framträdde Peter Bryntesson på Elmia Subcontractor för att berätta om utfallet i enkäten. Enligt honom är intresset från medierna stort kring vad Vägvisaren säger om det som händer inom fordonsindustrin just nu, och hur världsläget påverkar svensk industri.
    – Intresset är alltid stort, men i år var det extra press på att få ta del av resultaten. Vi kan konstatera att engagemanget är avsevärt när det gäller hur svensk fordonsindustri mår.
    Hur mår den då?
    – Våra medlemmar är oerhört kompetenta och tekniskt skickliga, bra på att leverera och internationellt sett starka när det gäller viktiga saker som att tillverka komponenter med förhållandevis låga co2-värden. Men för att deras affär ska vara hållbar i längden krävs rimlig ersättning, och gärna att de slipper agera bank åt internationella storföretag. Det måste bli ett stopp för de osunda affärsvillkoren.

     

    Fotnot: FKG:s årliga branschenkät Vägvisaren har producerats sedan 2012. Ni hittar den senaste Vägvisaren HÄR.

    Foton i montaget: Thomas Drakenfors, Newsroom, och Mart production, Pexels. Foto Peter Bryntesson: Jeanette Larsson Winerö.