Nyheter från FKG
- 31 mars, 2021
-
Hos SVOP blir familjebilar till topputrustade bovjägare
Volkswagen … det är ett märke som landets poliser är vana vid att sitta i när de är ute på uppdrag. Märket levererar hundratals fordon varje år till den svenska ordningsmakten. Fast det hade inte blivit mycket till affär för VW om de inte hade skickliga underleverantör som gjorde i ordning kärrorna.
Inne i påbyggaren SVOP:s lokaler i Trollhättan är det tätt som efter ett bankrån mellan blåljusen. Fast inte på förekommen anledning, det här är helt enkelt ett av ställena i landet där vanliga VW-modeller som Passat, Tiguan och Touareg transformeras från ordinära familjebilar med gott om lastutrymme till fullfjädrade polisbilar, redo att rivstarta och ge sig iväg ut på uppdrag i rättvisans tjänst.
– Vi gör i ordning runt 150 till 200 bilar per år, säger vd:n och ägaren David Wahlgren.
Av dem är 80 procent polisbilar. Resten är brandbilar, hantverkarfordon och liknande.
David Wahlgren grundade sin firma 2013. Då var han något av en avknoppning ifrån ANA Trollhättan, som hade sin egen avdelning för specialfordon där han hade arbetat i många år.
– Det fanns inte så mycket kvar av ANA Trollhättan då, och jag ville gå vidare, säger han.I dag har bolaget 18 anställda, och en klar strategi att växa. Enligt Emir Memic, teknisk chef och affärsutvecklare på SVOP, finns det en stor potential med det skifte som pågår inom automotive – med elektrifiering, självkörning, uppkoppling med mera.
– När det gäller elektrifiering är specialfordon ett kapitel för sig. Sätter du exempelvis på en kran på ett arbetsfordon
så måste den ha en strömförsörjning som är skild från bilens eget system, säger Emir Memic.Det har öppnat upp affärsmöjligheter för SVOP som är bra på fordonselektronik, och nu siktar de på att växa kraftigt.
– Vår ambition är att omsättningen ska dubbleras på fem år, säger David Wahlgren.
Planerna för tillväxt är ett skäl till att de nyligen gick med i FKG. SVOP vill bygga upp kontakter och leta efter nya möjligheter.
– Man är helt enkelt starkare som del i ett nätverk, säger Emir Memic.
På firman har de förutom tekniker och administratörer också ett par konstruktörer som står och ritar i CAD. SVOP har även en egen plåtavdelning – SVOP Mekaniska – där de kan bocka och skära efter egna ritningar.
– Där hjälper vi kunder i hela landet, och vi gör det med snabba lösningar och korta ledtider för serietillverkning. I princip kan vi gå från idé eller prototyp på morgonen till att ha ny produkt framme innan vi går hem på eftermiddagen, säger David Wahlgren.Samarbetet med VW är långsiktigt. En upphandling har precis löpt ut och en ny tvåårsperiod med möjlighet till två års förlängning är precis på väg att starta. De har även avtal med Räddningstjänsten i Storgöteborg för färdigställande av utryckningsfordon.
– Avtalen har gjort att vi inte har drabbats särskilt mycket av coronakrisen, säger David Wahlgren.
Även SVOP har noterat den pågående debatten om långa betaltider som tynger ner leverantörsindustrin.
– Men för oss, som till stor del arbetar med slutkunder inom det offentliga, är det inget större problem, säger David Wahlgren.Fakta: SVOP
Företaget grundades 2013 och har sitt säte i Trollhättan, en kilometer Nevs monteringshallar på klassiska Stallbackaområdet. SVOP (Special Vehicle Operation) har 18 anställda och omsatte förra året drygt 45 miljoner.Fakta: David Wahlgren
Ålder: 40 år.
Bor: Trollhättan.
Familj: Fru och fyra barn.
Intressen: Motocross, golf, jakt, spannmålsodling och mat.
Håller på: IFK Göteborg.
Kör: Volkswagen Crafter.Fakta: Emir Memic
Ålder: 42 år.
Bor: Lidköping.
Familj: Särbo och två barn.
Intressen: Musik, bilar, teknik och mat.
Håller på: Bayern München.
Kör: Volkswagen Passat Alltrack.
-
- 06 november, 2024
MoU mellan FKG (Sverige) och Rai (Nederländerna)
- FKG brinner för samverkan. Inte bara inom Sveriges gränser utan också utanför, vilket var anledningen till att Gabriella Virdarson igår...
-
- 30 oktober, 2024
Miljon till FKG-projekt
- En miljon – det får FKG-projektet ”Samverkansplattform för hållbarhet i fordonsindustrin” av Vinnova. Fokus är på hur leverantörsföretagen ska kunna...
-
- 30 oktober, 2024
Frågan om betaltider lyfts på ministernivå
- Efter Dagens industris granskning av storföretagens betalningsvillkor och affärsmoral är frågan om betaltider i näringslivet stekhet. Frivilliga lösningar i form...
-
- 30 oktober, 2024
Regelverk kring sanktioner: ”Handlar om ansenliga bötesbelopp”
- Internationella sanktioner och exportkontroll är metoder för att dra åt de ekonomiska tumskruvarna på länder som Ryssland och Iran. Men...
-
- 30 oktober, 2024
Medlemsmingel med teknikpitchar på Elmia Subcontractor
- Å ena sidan den etablerade som vill ta del av det senaste. Å andra sidan nytänkaren som söker rutinerade partners....